ANNONS

Efter 20 år - grundarna lämnar sina roller: "Av yttersta vikt"

Anders Johansson och Jonas Pelz, medgrundare av Grandpa
Press

Livsstilsbutiken satsar vidare online.

ANNONS

Grandpa grundades 2003 av vännerna Martin Sundberg, Anders Johansson och Jonas Pelz. Vad som började med en butik på Södermalm i Stockholm är idag en verksamhet som med butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö samt en internationell e-handel, omsätter strax över 42 miljoner kronor.

Nu är det dock dags för Grandpas två kvarvarande grundare, Jonas Pelz och Anders Johansson, att kliva av tåget. Båda meddelar att de lämnar sina operativa roller, men att de kommer sitta kvar i bolagets styrelse för en smidig övergång.

Vi är oerhört stolta över vad Grandpa har blivit och vad vi åstadkommit under de två senaste decennierna. När vi nu tittar framåt så känner vi att det är av yttersta vikt att ge kraft och möjlighet till vår ledning och team att fortsätta på den inslagna banan samt öppna upp för nya perspektiv som kommer driva allt vidare, säger Jonas Pelz.

Egna varumärket växer

Grandpa började sin resa som en livsstilsbutik men gjorde under 2021 en rejäl onlinesatsning, något som slog väl ut. Sedan dess har onlinedelen varit en fortsatt viktig pusselbit och hittills i år har Grandpas e-handel vuxit med närmare 60 procent.

En stor del av tillväxten kopplas till en större satsning på den internationella marknaden som nu står för en femtedel av e-handeln. Samtidigt är det egna varumärket, Grandpa Goods, numera bolagets största varumärke och kommer att vara ett viktigt strategiskt fokusområde framöver.

Vi är mycket ödmjuka inför det utmanande omvärldsläget som råder men alldeles oavsett är känns det fantastiskt att se den stadigt ökade efterfrågan av Grandpa och det vi gör i stort, och inte minst gällande det egna varumärket, säger bolagets vd, Jonas Skommevik.

LÄS ÄVEN: Livsstilsbutiken ska satsa online – ”vi har slagläge”

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se