Den 23 mars hade kändisprofilen och entreprenören Katrin Zytomierskas reklaminlägg, för hennes hälsolivsmedelsbolaget CleanEating, på sin privata Instagramkanal anmälts 120 gånger till Konsumentverket.
Anmälarna var upprörda över hur Katrin, i sin text till inlägget på Instagram, använder coronavirus och pandemin som säljargument för omega3-oljan.
LÄS ÄVEN: 120 anmälningar: Säljet rusar efter kritiserat corona-inlägg
Det är en sjuk slump att vår omega3-olja kommer nu, jag är så otroligt tacksam för det! Timingen kunde inte varit mer perfekt. I tider som dessa med ett läbbigt corona-virus är det ännu viktigare än vanligt att boosta och stärka sitt immunförsvar. Vi har letat och skapat den här oljan länge...
Vår olja har mycket av det i sig och det behöver vi för att skapa ett starkt immunförsvar. Polyfenolerna i omega 9 i kombination med vitamin D ger ett extra skydd mot influensa. Jag vill starkt rekommendera er att börja ta en sked av vår olja för att skydda er i bästa mån, skrev Katrin Zytomierska i inlägget.
Nu summerar Konsumentverket totalt 138 anmälningar i fallet, mellan den 6 och den 23 mars 2020, och går vidare i fallet och stämmer Katrin Zytomierska i Patent- och marknadsdomstolen.
Det är extra illa om man använder sig av människors rädsla för sjukdom, som nu med coronaviruset. I det här fallet har influencern varken reklammarkerat inlägget på ett korrekt sätt eller kunnat visa att fiskoljan skyddar mot coronaviruset, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO, i ett pressmeddelande.
Eftersom det är Katrins eget företag Clean Eating som säljer fiskoljan ska inlägget ses som reklam för produkten.
Det som företag för fram i reklam måste gå att bevisa. När det gäller vissa produkter, exempelvis hälsopreparat, är det särskilt viktigt att mottagaren kan lita på att det som sägs är sant, skriver Konsumentverket.
I stämningsansökan klargör Konsumentombudsmannen att stämningen gäller både bristande reklamidentifiering samt "vilseledande och aggressiv marknadsföring av hälsopåståenden".
Gällande bristande identifiering av marknadsföring har Konsumentverket dock uppmärksammat problemet ett antal gånger tidigare, med start år 2018. I början rättade Katrin Zytomierska till alla de inlägg som uppmärksammats som bristande i reklamidentifiering.
Men i september 2019 när Konsumentverket återigen kontaktade Katrin angående ett flertal exempel på inlägg som KO uppfattat som reklam men där reklamidentifieringen saknades svarade Katrin att hennes inlägg inte behövs reklammarkeras eftersom hon äger Clean Eating. Hon avslutade dock med att lova att ändra sina inlägg och reklammarkera dem på rätt sätt.
Vid en uppföljande granskning i november 2019 gjorde Konsumentverket bedömningen att det, trots hennes löften, ändå förekom reklaminlägg på hennes Instagramkonto som inte identifierats som reklam.
Nu vill KO att domstolen utfärdar ett så kallat interimistiskt förbud, det vill säga ett förbud som gäller direkt och fram till att domstolen slutligen avgör målet.
KO gör gällande att ett löpande vite är motiverat mot bakgrund av Katrin Zytomierska och Clean Eating vid upprepade tillfällen överträtt gällande regler om reklamidentifiering - trots påpekanden från Konsumentverket och trots löften från och bolaget om att vidta rättelser.
Det tyder på en stor risk att Katrin Zytomierska och Clean Eating även efter en dom kan komma att fortsätta att brista i reklamidentifieringen. För att i största möjliga utsträckning motverka framtida överträdelser anser KO att vitesbeloppet bör vara högt alternativt att ett vite förordnas som löpande.