ANNONS

Efter 12 år i e-handelns rampljus - nu säljer hon sin nätbutik

Maria Richardsson

"Klart att det är mycket känslor".

ANNONS

Från Signerat.se till Nordic Design Collective till det som numera kallas Nordic Poster Collective. Kärt barn har många namn, men efter 12 år har e-handelprofilen och entreprenören Maria Richardsson bestämt sig för att sätta stopp för sin välkända - och numera ganska långlivade - e-handelssatsning.

Den första juni meddelade hon sina samarbetspartners att hon och kollegan Nordic Poster Collective hade sålts. Den nya ägaren heter Susanne Olsson och är faktiskt inte helt ny för bolaget. Hon har nämligen arbetat med tryckeriet där Nordic Poster Collective har skött sin produktion.

Det känns fantastiskt skönt att Susanne tar över. Hon vet hur vi har jobbat och kommer att ta företaget vidare på ett bra sätt. Och jag är glad att sajten får leva vidare, säger Maria Richardsson till Ehandel.

Maria Richardsson kommer att finnas kvar under en övergångsperiod för att sedan lämna bolaget helt och hållet.

Hur känns det att lämna över efter alla de här åren?

Det är klart att det är mycket känslor efter allt som har hänt. Dels inom e-handeln i stort under de 12 år som har gått men också med bolaget och de olika sajterna. Genom åren har vi arbetat med över hundra formgivare och en del av dem som var med från början är faktiskt med fortfarande. Och det är ju helt otroligt.

200 kassar råvaror per vecka

Men även om Maria Richardsson känner sig färdig med sin designverksamhet så är hon knappast klar med e-handeln.

För lite drygt ett år sedan kunde vi berätta att Maria Richardsson hade varit med och lanserat ett nytt projekt vid namn Mylla Matmarknad. Det är en tjänst - för närvarande tillgänglig i Malmö och Lund - som tillgodoser konsumenter med råvaror direkt från svenska gårdar.

LÄS ÄVEN: De vill skaka om matbranschen: "Har fått fantastisk feedback"

Satsningen har rullat på bra och fått ett extra uppsving sedan coronaviruset slog till.

Vi tredubblade vår försäljning mer eller mindre över en natt. Det skedde i slutet av mars och den höga efterfrågan har hållit i sig. Sedan dess har vi mest försökt att komma ikapp med rutiner, inköp, logistik och så vidare.

I dagsläget levererar Mylla Matmarknad cirka 200 kassar per vecka. Kunderna kan få påsarna hemkörda alternativt hämta upp dem på fyra utvalda platser i sydvästra Skåne.

Vårt problem är att vi har en för liten lokal. Men vi har kunnat leverera till alla som velat, vilket förstås är jättekul. Det känns också väldigt bra att vi har kunnat stötta mindre producenter så att de inte har drabbats lika hårt som de kanske hade gjort annars. De levererar annars ofta till restauranger där det ju har varit tuffare den sista tiden.

"Många har fått nya insikter"

När intresset för Myllas matkassar sköt i höjden passade grundarna på att bredda sitt utbud med ett större tillvalssortiment, något man egentligen hade tänkt vänta med ett tag till. Och även om samhället ser ut att vara på väg att återhämta sig något efter den värsta krisen, ser Maria Richardsson ingen risk för att intresset för Mylla Matmarknad därmed skulle minska.

Vi ser inte att det är någon minskning på gång. Tvärtom har de kunder som hittar till oss letat efter alternativ till den vanliga handeln. Sedan coronaviruset kom har det blivit ett helt nytt fokus på att stötta den lokala handeln och jag tror att många har fått nya insikter i att det spelar roll var man spenderar sina pengar.

Kommer ni att expandera till fler orter?

Ja, vi har märkt av ett väldigt stort intresse så det är absolut tanken. Men vi har ingen tidsplan för det i dagsläget.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap