Rädd för att samarbetet skulle ses som ogenuit.
Under hösten har det rullat en kampanj i sociala medier där Edvin Törnblom med hjälp av Hyundai ska uppdatera sitt körkort. Enligt Hyundai jobbar de löpande med influencer marketing både långsiktigt och i kortare kampanjform. Men varför valde man Edvin till den här kampanjen?
Vi sökte en profil som på ett ärligt och genuint sätt kunde passa som ansikte utåt för kampanjen. Någon som med en lagom dos av humor och glimten i ögat kunde fånga folks uppmärksamhet och samtidigt förmedla det viktiga ämne vi ville belysa. Edvin är just nu en av landets absolut starkast lysande profiler som med sin personlighet och förmåga att gå hem hos en bred målgrupp var vårt självklara val, säger Tobias Joelsson, PR- och informationschef på Hyundai Sverige till influens.se.
Är hans målgrupp den som själva kampanjen riktar sig mot?
Kampanjen riktar sig mot en bred målgrupp som främst återfinns i storstäderna. En målgrupp som självklart inkluderas av Edvins men även andra kampanjambassadörers följare, förklarar Tobias.
Ett samarbete är såklart inte en ensidig fråga där varumärken bara kan välja vem de ska jobba med. I andra änden finns en influencer som i många fall får flera förfrågningar om att delta i kampanjer. Genom Hyundai får Influens.se kontakt med Edvin och kan fråga varför han valde att hoppa på detta uppdraget.
Jag kommer ihåg när jag tog mitt körkort och tänkte "det är helt sjukt att man inte behöver göra något slags uppdateringsprov 10 år efter man tagit sitt körkort" för det finns inte en chans att man kommer ihåg allt man lär sig inför uppkörningen när några år har gått. Jag tror att absolut att alla bakom en ratt hade mått bra av att uppdatera sina körkunskaper efter några år för då är man ju mottaglig om något, när man har sina erfarenheter från trafiken och grundkunskaperna i huvudet. Så för mig personligen var kampanjen ett ypperligt tillfälle att göra just detta. Och jag hoppas att det faktiskt hjälpt många fler! svara Edvin.
Hur tänker du generellt med att göra samarbeten, har du en speciell linje som du håller dig till?
För mig är det såklart viktigt att göra samarbeten med något jag brinner för personligen. Sen älskar jag också att få upp ögonen för saker man kanske inte haft koll på sedan innan men som man lär sig om under samarbetets gång, säger Edvin.
Nu har kampanjen rullat ett tag och Edvin har synts köra omkring i olika filmer i hans sociala kanaler. Men hur svårt är det att mäta effekten av ett samarbete som detta?
Slutresultatet är självklart svårt att mäta. Vi ville skapa förändring, något som bekant tar tid. Däremot kunde vi se en stor tillströmning av folk som ville få koll på sina körkunskaper via vårt digitala test. Vi kunde se tydliga toppar, ökat antal besökare på kampanjsidan och filmvisningar, i samband med att Edvin och andra ambassadörer publicerade inlägg om kampanjen, säger Tobias Joelsson.
Från annonsörers håll tittar man gärna på hårda siffror till exempel ökad trafik som Tobias nämner. Men för influencern kan det vara svårare att mäta hur ett samarbete tas emot. Man ser allt oftare att man trycker på att förtroendet mellan profilen och följarna är den viktigaste faktorn som influencers har att jobba med idag. Så hur tycker Edvin att kampanjen tagits emot av hans följare?
Jag blev faktiskt förvånad över hur väl det har mottagits! Har fått flera DM:s från folk som säger att de är så glada för detta och tagit med sig av tipsen som ges ut i trafiken! Det är ju alltid läskigt när man blandar samarbeten/reklam med att folk ska lära sig något för det kan uppfattas som ogenuint i och med att det är just reklam, men i denna kampanj måste jag säga att det har varvats ihop ypperligt, avslutar Edvin Törnblom.