Ni kanske minns kriget mellan e-handel och handel som vi diskuterade i förra veckan. Det startades då Amazon gav fem dollar i rabatt till de som skannade varor i butik med deras Price Check app. Butikerna kallade dessa skannare för spioner och en butik ska ha gett 15 procent i rabatt, och ett presentkort på 5 dollar, till de som visade att de avslutat sitt konto hos Amazon. Stämingen var minst sagt hätsk.
E-handelsjätten eBay försöker nu utnyttja den negativa press som Amazon fått kring denna resa. Vad eBay erbjuder är en rabattkupong på 10 dollar till de som spenderar 100 dollar i en av nätbutikerna Dick's Sporting Goods, Aeropostale, Toys "R" Us, eller Babies "R" Us.
Man måste dock använda eBays betaltjänst PayPal, som erbjuds i dessa nätbutiker, och rabattkupongen är avsedd för deras fysiska motsvarighet. Dessa företag har alltså även fysiska butiker. På detta sätt sägs eBay stödja den fysiska handel.
Kupongen ger inte mycket
EBay försöker visa att de är butikernas kompis medans Amazon ska vara deras fiende. Ebay vill också positionera sig som butikernas partner som ska hjälpa dem med online-försäljningen. Rabattkupongen ovan erbjuds även när du handlar i Toys R Us nätbutiker som ligger hos eBay.
Samtidigt som detta framställs som något positivt nämns det att rabatten inte ger speciellt mycket. Tio dollar sägs motsvara den försäljningsmoms som man ofta slipper betala i USA om man beställer via nätet.
Källa: businessweek,
theverge