Det senaste året har Facebook i flera steg tagit sin Messenger-app allt närmare en fullskalig e-handelsplattform, och för några veckor sedan meddelade Shopify att deras kunder nu kunde integrera sina butiker med Messenger åtminstone på några håll i världen.
Nu ska även e-handelsjätten eBay ha tagit ett kliv mot att sälja sina varor via den populära appen. Än så länge handlar det inte om någon fullskalig försäljning men eBay uppges testa ShopBot, en personaliserad shoppingtjänst som kan interagera med kunderna och ta reda på vad de söker, vad de har för storlek och så vidare.
Slutför köpet på eBay
Ambitionen är enligt ett pressmeddelande att nå ut till Messengers cirka en miljard användare genom att göra det lättare att hitta saker att handla. När kunderna har fått den information de söker och känner sig redo att handla går de vidare till eBays hemsida där köpet slutförs. Anledningen till satsningen på Messenger ska vara att många människor rör sig mot att använda färre appar.
- Vi går till platsen där våra kunder är hellre än att lägga fullt fokus på eBay.com och vår egen mobilapp, säger R.J. Pittman, produktchef på eBay till Internet Retailer.
Facebook tar i nuläget inte betalt av företag som använder ShopBot-funktionen, men företaget säljer annonsutrymme i anslutning till tjänsten.