Enligt en ny rapport från den globala investmentbanken Macquire Capital, jobbar Ebay just nu med lanseringen av en ny e-marknadsplats vid namn The Plaza. Enligt Macquires analytiker kan den nya sajten jämföras med Alibabas Tmall, där företag kan sätta upp en egen butik och sälja direkt till slutkund.
Det skulle i så fall betyda att Ebay kan låta varumärken och företag sälja sina produkter på ett mer kontrollerat sätt än på deras traditionella marknadsplats. I grund och botten betyder det också att säljarna kan använda Ebay för att få tillgång till deras stora kundbas utan att försvaga sitt varumärke genom att lista och sälja vid sidan av privatpersoner och begagnade varor.
Att man intresserat sig för den här affärsmodellen är inte helt konstigt med tanke på att Alibaba varit framgångsrik med Tmall i Kina. Tmall har idag över 70 000 butiker på sajten, och detaljister som Apple, Nike, Gap och många andra finns bland dessa.
Nytt eller omarbetat
Om The Plaza kommer att vara en omarbetad version av, Ebay Stores, en e-handelsplats för återförsäljare som vill lista sina objekt på Ebay vet man inte ännu. Man påpekar dock att den sajten inte skiljer sig så mycket från den vanliga marknadsplatsen, och att man med ett helt nytt varumärke kan attrahera större återförsäljare som Apple och Nike.
Huruvida en amerikansk version av Tmall kan lyckas står skrivet i stjärnorna. Men det gäller i så fall för Ebay att övertyga tidigare nämnda jättar om fördelarna med att kombinera försäljningen från deras egna sajter, med The Plaza. Ebay själva har inte bekräftat ryktena men har lämnat följande svar.
– Ebay samarbetar med varumärken, designers och återförsäljare av alla storlekar för att hjälpa dem att utveckla sin verksamhet. Vi utforskar alltid nya och innovativa sätt för att hjälpa dem marknadsföra sig direkt till vår globala kundbas. Men vi kommenterar inte rykten eller spekulationer.
Källa: TechCrunch