Enligt företaget EasySize ligger andelen returer inom den europeiska onlinemodehandeln på mellan 30 och 35 procent, och den största anledningen är att kläderna helt enkelt inte passade. Nu gör företaget EasySize ett försök att komma åt problemet genom att lansera en tjänst som ska hjälpa kunderna att beställa rätt från början. Tjänsten består av en algoritm som analyserar till exempel typen av tyg, hur det är skuret och var plagget har tillverkats för att kunna presentera en lösning som ska passa kunden.
- Vi tror inte att en korrekt storleksbedömning ska göras utifrån vad kunden tror sig ha för storlek, utan hellre ifrån vad kunder har köpt och returnerat tidigare, säger Ieva Smitaite, kommunikationschef på EasySize.
Inga tidskrävande inslag
Enligt egen uppgift har företaget tagits väl emot i hemlandet Danmark, där EasySizes databas nu ska innehålla information om tio procent av kunderna som handlar online.
På vilket sätt skiljer sig EasySize från andra liknande tjänster?
- EasySizes verktyg är väldigt intuitivt och möjligtvis det minst tidskrävande för slutkonsumenten, jämfört med andra storleksverktyg som finns på marknaden. Slutkonsumenten behöver bara skriva in namnet på ett märke och storleken på ett välsittande favoritplagg som han eller hon redan har hemma. Den här informationen finns redan hos kunderna, så det stör inte shoppingupplevelsen att behöva ange de här uppgifterna. Jämfört med andra tjänster kortar vi ner köpprocessen, säger Ieva Smitaite.
Ehandel.se har tidigare skrivit om att andra liknande tjänster har uppdaterats för att kunden ska behöva göra så lite som möjligt. Men enligt Ieva Smitaite har EasySize flera fördelar gentemot sina konkurrenter. Förutom att kunden inte behöver lägga ner så mycket tid, krävs inte heller några registreringar och tjänsten ska vara lätt att integrera med många olika butiker. Dessutom ska tjänsten vara baserad på dynamiskt uppdaterad information om beställningar och returer, vilket underlättar när tjänsten ska anpassas till nya märken och nya marknader, enligt företaget.
Hur ska ni göra för att nå ut till svenska konsumenter?
- Svenska konsumenter är bland de mest aktiva inom europeisk modehandel online. Vi ser stor potential i att hjälpa e-handlare att ge de här kunderna en tydligare köpupplevelse och samtidigt spara pengar genom färre returer. Vi arbetar för närvarande med att kontakta svenska butiker för att se hur vi kan hjälpa dem, säger Ieva Smitaite.
EasySize ska redan fungera ihop med 500 svenska märken, och företaget har enligt Ieva Smitaite kontrakt med ett antal svenska onlineföretag. Vilka de är kommer att presenteras senare i år.