Betalbolaget DIBS var långt ifrån först på kassa-tåget men förra året så lanserade de sin alldeles egen e-handelskassa, med flera betalmetoder och smarta funktioner - som till exempel att kunna spara kortuppgifter. Planen var att förändra spelplanen för den nordiska e-handeln.
LÄS ÄVEN: DIBS lanserar kassa - "ska förändra spelplanen för den nordiska e-handeln"
"Superenkel integration med Easy"
Nu har vi fått en update kring hur det går för DIBS kassa, som fått namnet Easy. Mer än 30 e-handelsplattformar ska ha integrerat kassan och senast ut var tydligen Textalk, som sägs ha 4 000 e-handlare på sin plattform. Det verkar gå bäst i Sverige, då 20 av de trettio plattformarna uppges vara svenska.
- Det var en superenkel integration med Easy, och det är positivt att en väletablerad aktör från en koncern med muskler satsar på att förenkla sin betallösning för såväl konsumenterna som för oss leverantörer, säger Ingrid Bäck, partneransvarig för Textalk Webshop, i ett pressmeddelande.
"Stor skillnad på checkout och betalsida"
I och med de integrationer som DIBS lyckats få ihop sedan lanseringen under andra halvåret 2017, så ska nu “tiotusentals” nordiska nätbutiker har möjligheten att använda Easy.
- En av framgångsfaktorerna är det täta samarbetet under utvecklingen, där vi fått väldigt värdefull input. I dagsläget kallar alla sina lösningar för checkout men det är stor skillnad mellan en integrerad checkout och en betalsida där man samlar olika betalsätt. Här blir våra partners viktiga i att guida sina kunder rätt, säger Daniel Larsson, vd på DIBS.
DIBS har sin grund i kortbetalningar och kassan ska på den punkten vara mycket flexibel och kan spara flera olika kort och leveransadresser. Några exempel på plattformar som stödjer Easy är Starweb, Loopia, Wikinggruppen, Vaimo, Kodmyran och E37.