Den 18 december hade svenskarna handlat julklappar för totalt 17,7 miljarder kronor, varav e-handeln stod för 7,1 miljarder. Det visar en undersökning av PostNord, som också konstaterar att över hälften av svenskarna har e-handlat minst en julklapp i år.
Enligt sammanställningen står nu e-handeln för 40 procent av julklappshandeln, vilket kan jämföras med 38 procent förra året.
Det är en blygsam procentuell ökning av julklappshandeln på nätet, vilket ligger i linje med vad prognosen i E-barometern har visat. Men det verkar vara fler som planerar att göra sena julklappsköp på nätet. Det ger möjligen en signal om att man har större tillförsikt till att de sent inhandlade klapparna hinner fram i tid, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord, i ett pressmeddelande.
Nya ombud och fler transporter
Men än är det inte över. Svenskarna planerar att e-handla julklappar för ytterligare 2,8 miljarder kronor till och med julafton. Det skulle i så fall innebära att den totala julklappshandeln på nätet uppgår till 10 miljarder kronor i år.
Vi kan generellt se att e-handeln ökar över hela året, men julklappshandeln resulterar i rekordvolymer i våra flöden. Tillsammans med våra medarbetare har vi rustat inför perioden med bland annat nya ombud, fler transporter och extra personal. Jag har fått rapporter om att allt hittills har gått bra och att det kommer fortsätta att vara en intensiv och rolig period fram till julafton med leveranser till butik, ombud och hem till mottagarna, säger Carl-Fredrik Teder.
LÄS ÄVEN: Så många paket hanterade PostNord under Black Friday
PostNords undersökning genomfördes tillsammans med Kantar Sifo den 16-18 december i år.