I en krönika hos IDG berättar Linus Malmberg, vd på Cordial, hur Amazon.com varit stigfinnaren för världens e-handlare. Något vi är väl medvetna om. Han menar dock på att de fysiska butikerna nu även de börjar hitta formerna för att sälja på nätet. Saker som avancerad robotteknik och genomtänkt logistik nämns.
Linus menar på att den samlade volymen ifrån butik och webb kan göra det möjligt för butikerna attt utmana e-handlarnas lägre priser. E-handelns starka tillväxt sägs få de stora butikeskedjorna att göra drastiska förändringar, och investeringar, i infrastruktur och teknik. Detta för att kunna utmana de renodlade e-handelsföretagen.
Ett exempel som Linus tar upp är leksaksjätten Toys R Us som nyligen bestämt sig för att satsa ordentligt på e-handeln. De har tydligen byggt upp en helt ny infrastruktur med modernt lager och avancerad roboteknik. Allt för att radikalt minska tiden ifrån order till leverans.
Ett annat exempel som tas upp är apotekskedjan Walgreens, i USA, som även de storsatsar på e-handeln. De har t.ex. infört en ny tjänst där man kan skicka in bilder på de läkemedel man vill beställa, via sin mobil, och få de hemskickade dagen efter. De har redan lyckats få två miljoner kunder att registrerat sig för deras sms-tjänster, som förmodligen även innefattar recept via mobilen.
Gränsen mellan butiken på gatan och nätbutiken sägs i många fall hålla på att suddas ut. Speciellt på andra sidan Atlanten där flera butiksjättar aggresivt ger sig in i e-handeln och vill ta del av den växande e-handelskakan.
Ska vi börja oroa oss för butiksjättarnas intåg eller är det fortfarande en svår barriär att ta sig över, ifrån fysiska butiker till lönsam e-handel? Läs Linus krönika här och mer information om Toys R Us satsning finner ni här.