EU:s krav på e-handlare är att företagen måste ge tydlig information vid försäljning om en produkts reparationsmöjligheter, inklusive tillgång till reservdelar, reparationsmanualer och hur länge reparationsstöd kan förväntas vara tillgängliga. Man måste även underlätta återvinning och reparation. Med andra ord behöver e-handlare som säljer elektroniska varor erbjuda lösningar för reparation och återvinning.
De nya reglerna syftar till att säkerställa att produkter håller längre. Företagen uppmanas också att utforma produkter på ett sätt som gör dem enklare att laga, vilket kan innebära användning av standardiserade komponenter. De nya reglerna är en del av EU:s strategi inom den cirkulära ekonomin, med målet om att minska resursslöseri, förbättra miljöskydd och öka hållbarheten i produktion och konsumtion.
Svenskar vill reparera
Enligt en färsk rapport från Reclaimit State of Repairs, genomförd med hjälp av Novus, visar att e-handlare kan vinna nya kunder på att erbjuda reparationer. Eftersom hela 38 procent anser att det är viktigt att företag erbjuder reparationer.
Frågar man svenskarna vill även 76 procent reparera med garanti, istället för att ersätta med nytt. Och bland yngre är viljan till reparation ännu större: Hela 93 procent av 18 till 29-åringarna uppger att de gärna reparerar exempelvis elektronik, kläder, skor eller möbler istället för att ersätta med nytt.
Jag tror att handlare tyvärr lämnar väldigt mycket pengar på bordet när de inte äger secondhand och ombruksprocesser själva, säger Wilhelm Hamilton, vd på Reclaimit, till Ehandel.
Enligt rapporten uppger dock 54 procent av konsumenterna att de skulle reparera mer om det var billigare och 39 procent om det var enklare. Något den nya EU-lagen kan komma att påskynda.
18 procent uppger att de räknar med att reparera mer nästa år. Och även i den här gruppen sticker den yngre generationen ut, av alla de som vill laga mer grejer nästa år är 34 procent 18 till 29 år. Vilket kan jämföras med enbart 13 procent av 50 till 64-åringarna.
Det här är en stor omställning för många e-handlare. Den handlare som vill vara relevant och långsiktig samt lyckas erbjuda hela reparationsprocessen till kunderna kan bli en del av hela återbrukskedjan, där samma produkt får flera liv. Men då krävs smarta system, säger Wilhelm Hamilton.
Totalt genomfördes över 1 000 intervjuer med personer som är 18 till 79 år, under perioden december 2023 till januari 2024.