Nu har Bring publicerat sin fräschaste rapport som analyserar hur nätbutikers engagemang för miljö och hållbarhet kan påverka försäljningen. Företaget har format rapporten utifrån 3000 onlinekunders svar i Sverige, Norge och Danmark.
- Att synliggöra arbetet för en mer hållbar och och mindre miljöpåverkande handel - kommer att vara en viktig differentiator framöver. Många gör mycket men synliggör det inte för kunderna. Detta kommer att ha inverkan på näthandeln. Framöver kommer konsumenter medvetet att välja bort nätbutiker som inte kan visa att de tar hänsyn till miljön, skriver Bring i rapporten.
För 41 procent av kvinnorna i Sverige är miljö och hållbarhet av betydande vikt när de onlineshoppar, och 53 procent av männen håller med. Men endast 11 procent av kvinnorna, respektive 9 procent av männen, menar att de faktiskt får den informationen när de handlar på webben. I Norge och Danmark följer utvecklingen samma mönster.
Enligt Bring finns det idag ett stort gap mellan den information som e-handelsbutikerna delger om hållbarhet och miljö, och kundernas intresse för miljön. Ungefär hälften av de svenska webbutikerna uppger att miljö och hållbarhet är viktigt för dem, men sen är det endast en av tio nätbutiker som faktiskt informerar om detta på sin sajt.
I rapporten framgår det att nästan en femtedel av alla svenska nätkunder i undersökningen som är under 40 år, medvetet valde onlinebutiker efter hur de arbetade med miljöfrågor. De som inte visar det på sin sajt, men kanske ändå tar hänsyn till miljön, valdes alltså bort ändå - eftersom att kunden inte visste om detta.
- De som klarar av att synliggöra och övertyga kunderna om sin hållbarhetsprofil kommer att kunna skapa sig en tydlig position som en grön nätbutik, fortsätter företaget.
För att en nätbutik ska framstå som hållbar så menar personerna i undersökningen att de vill se information om ifall varorna produceras etiskt och hållbart samt om de har hög hållbarhet och kvalitet och om företaget använder sig av återvunna förpackningar.