ANNONS

E-handlarnas lämmeltåg till börsen – experten: Det här lockar

En lång e-handlare har sökt sig till börsen de senaste åren
Istock/Ehandel

Vad driver egentligen e-handlarna till börsen?

ANNONS

Många e-handlare har lockats till börsen de senaste åren. Man kan tala om en noteringsyra. Några välkända e-handlare på börsen är exempelvis Boozt, Revolutionrace, Lyko, Desenio och Dustin. Men där finns också exempelvis Pierce Group, Nelly och Rugvista.

Många av dem har haft en tuff resa på börsen. En majoritet av e-handlarna har tappat mellan 30 och 80 procent på börsen senaste året. Det visar en sammanställning som Ehandel gjorde nyligen.

LÄS ÄVEN: Lista: Så går det för e-handlarna på börsen – vinnarna och förlorarna

Samtidigt har flera av bolagen sedan årsskiftet återhämtat sig på börsen. De har ofta en bra bit kvar till introduktionskursen, men Revolutionrace och Lyko och är exempel på e-handlare som har sett sin börskurs stiga i början av 2023.

Väletablerade varumärken har också överlag levererat starka Q4-rapporter. Vi får dock ha i åtanke att de delvis är "julklappsdopade", då e-handeln generellt gick starkt under förra årets julhandel.

Stärker varumärket

Varför går då e-handlare till börsen. Vad driver dem dit? Vi bestämde oss för att fråga en expert. Vi fick svar från Gabriel Isskander, chefredaktör för Börsveckan, som ägs av nischbanken och aktiemäklaren Avanza.

De huvudsakliga argumenten till att gå till börsen för e-handlarna, samt egentligen generellt för alla bolag, är tillgången till kapital och över tid är detta också varumärkesfrämjande i majoriteten av fallen, säger Gabriel Isskander till Ehandel.

Han pekar också på att vi lever i "exceptionella tider", vilket gjort det tufft för tillväxtbolag att snabbt bli framgångsrika på börsen.

Vi har både pandemi och krig och därmed sett leveransproblem och brister i många varu- och produktgrupper. Det har givetvis påverkat e-handlarna rejält, konstaterar han.

Återgick till mer normal vardag

Men under pandemins värsta år, 2020 och 2021, gynnades samtidigt de flesta e-handlare av att vi semestrade i Sverige. Restriktionerna pushade förstås också konsumenterna att handla mer online. Dessutom fixade vi en hel del i hemmen, med renoveringar och nybyggnationer, vilket gynnade handlare som Clas Ohlson och Ikea.

När restriktionerna släpptes och vi successivt återgick till en normalare vardag så minskade också efterfrågan på konsumtion överlag på nätet. Pengar gick i allt högre utsträckning till annat, såsom resor och nöjen.

"Hårdare drabbade än andra"

Under 2021, som var ett starkt e-handelsår, rusade däremot många e-handlare till börsen. Dessa bolag var då relativt högt värderade överlag, säger han.

Desenio, Pierce och Rugvista är sådana exempel. Många kom in med starka siffror bakom sig. Men siffrorna var pandemidopade. Och när pendeln svänger tillbaka så blir den här typen av bolag hårdare drabbade än andra som haft en jämnare operativ utveckling. Det kan förklara stora dela av kurstappen för e-handlarna.

Nu återstår det att se hur e-handlarnas börskurser utvecklas under året. Marknaden verkar inte reagera lika starkt på räntehöjningar längre, men det återstår att se hur Fed agerar. Om de tar till med en ny storslägga kan den såklart sänka börsen på nytt.

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap