Sรถk
Stรคng denna sรถkruta.
ANNONS

E-handlarnas hundjobb - kopplade greppet om stora besparingar

Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"Extra viktigt nu med det hรถga fraktkostnaderna".

ANNONS

Med chockhรถjda priser pรฅ nรคstan alla hรฅll och kanter gรคller det att vara klurig som e-handlare fรถr att hรฅlla kostnaderna nere. En lรถsning kan vara att samarbeta รถver e-handelsgrรคnserna, vilket Glacial och Collar of Sweden upptรคckt.

De har gjort ett riktigt hundjobb tillsammans och tagit fram vattenskรฅlar till mรคnniskans bรคsta vรคn, som kommer att marknadsfรถras och sรคljas hos bรฅda aktรถrerna. Nรฅgot som visade sig vara oerhรถrt kostnadseffektivt.

Vi ramlade in i lite diskussioner, pรฅ gemensamma trรคffar, om vi skulle gรถra en produkt ihop. Bรฅda bolagen tittar mycket pรฅ vem som รคr kunden, hur de vill handla och hur vi kan รถka snittchecken, sรคger Anders Hedman, COO pรฅ Glacial och Advisor and Partner pรฅ Collar of Sweden, till Ehandel och fortsรคtter:

Det visade sig dรฅ att vรฅra mรฅlgrupper matchar varandra vรคl. En av vรฅra vanligaste kundgrupper รคr en medelรฅlders mamma eller pappa i familj, som fรถrmodligen ocksรฅ har hund.

I den hรคr processen upptรคckte man ocksรฅ att samarbetet innebar kraftigt kapade kostnader - i nรคstan alla led. Sedan Glacial drog igรฅng verksamheten 2018 har fraktpriserna fyrdubblats. Sรฅ som tvรฅ samarbetande aktรถrer kunde man ta in nya kollektioner med betydligt lรคgre risk.

Det รคr extra viktigt nu med de hรถga fraktkostnaderna, som stigit enormt pรฅ senare tid, sรคger Anders Hedman.

"Halverade kostnader"

Men besparingarna slutade inte hรคr. Bolagen delade nรคmligen รคven pรฅ framtagandet av bildmaterial till marknadsfรถringen.

Vi tog fram bildmaterial och produkterna fotograferades, sen fรฅr bรฅda bolagen lika mรฅnga bilder direkt. Och eftersom vi gรถr det tillsammans, sรฅ blir det halverade kostnader fรถr bรฅda.

I Glacial, som gjort sig kรคnda fรถr sina vattenflaskor och tumblers i rostfritt stรฅl, fick รคven Collar of Sweden en redan existerande sourcing-partner och behรถvde inte gรฅ รถver รฅn efter vatten-skรฅlar.

Fรถr ett litet bolag som jobbar med produktutveckling, gรถr det processen mycket enklare. Det effektiviserade hela sourcingbiten.

Hur kommer ni att gรฅ vidare med arbetet kring det hรคr samarbetet?

Vi kommer att kรถra hรฅrt med en lanseringsperiod, dรคr vi har liknande kommunikation pรฅ bรฅda hรฅll. Sen slรคpps det fritt, dรคr man till exempel kan testa att sรคlja i flera olika kanaler.

"Fรฅr gratis marknadsfรถring"

Samarbetet beskriver Anders Hedman som ett spรคnnande projekt och det รคr mycket mรถjligt att det kan bli mer av den hรคr varan. Det verkar i alla fall ha givit blodad tand.

Det blir lite av ett pilottest det hรคr. Vi kommer ocksรฅ ha glรคdjen av att fรฅ gratis marknadsfรถring i varandras kanaler. Sรฅ bรฅde de och vi kan nรฅ kunder vi tidigare inte haft, som ser varumรคrkena och vill titta nรคrmare pรฅ vad vi har fรถr ytterligare utbud.

Sรฅ varfรถr blev det dรฅ en vattenskรฅl i rostfritt stรฅl fรถr hundar som fick bli det dรคr testet? Naturligtvis fรถr Glacials vana att jobba med materialet, men ocksรฅ att man sรฅg mรถjligheten att fylla ett vattenhรฅl pรฅ marknaden.

Det finns bรฅde hundskรฅlar rostfritt stรฅl. Men vill man ha lite snyggare design, roliga mรถnster, bra kvalitet och rostfritt stรฅl - den kombinationen รคr ovanlig. Kvaliteten, den รคr miljรถvรคnlig och snygg ocksรฅ.

Och samarbeten e-handlare emellan รคr nรฅgot man varmt rekommenderar efter upplevelsen med Collar of Sweden.

Vi tror att e-handelsbolag kan hitta mรฅnga sรคtt att samarbeta pรฅ. Och hoppas att detta kan vara inledningen pรฅ ett stรถrre samarbete dรคr man kan hitta gemensamma utmaningar och mรถjligheter att jobba vidare med, avslutar Anders Hedman.

Dela artikeln: