På torsdagsmorgonen kom så beskedet som glädjer inte minst näringslivet: Regeringen slopar alla corona-restriktioner den 9 februari, alltså på onsdag nästa vecka. Svensk Handel applåderar förstås beslutet. Och det är en särskilt stor lättnad för hela handeln – och inte minst den fysiska modehandeln, som drabbats allra hårdast av restriktionerna, menar branschorganisationen.
Men vad säger handlarna själva? Ehandel kontaktade på torsdagen en lång rad aktörer, både renodlade e-handlare och de som även säljer från fysiska butiker. Hittills har vi fått in svar från en handfull bolag. Ett av dem är Partykungen, som säljer fest- och kalastillbehör. På frågan hur det känns att restriktionerna nu ryker svarar lagerchefen Carl Nyqvist så här:
Fantastiskt! Nu festar vi loss, ansvarsfullt såklart. På Partykungen laddar vi upp inför våren och sommarens firande, säger en jublande glad Carl Nyqvist till Ehandel.
Vad har varit största utmaningen för er under pandemin?
Svängningarna i handeln. Möjligheterna har varit att hitta försäljning hos befintliga kunder och nya kunder till befintligt sortiment. Nu hoppas vi att 2022 blir festens år, med mycket glädje för hela Norden.
Köksinredningskedjan Cerveras marknadschef Erika Dalle beskriver slopningen som ”oerhört glädjande och att vi nu kan återgå till det liv vi är vana vid och har längtat efter”.
Vi kan nu ta bort alla restriktioner kring maxantal i butik och alla övriga åtgärder vi har gjort för att få en corona-säker butiksmiljö. Vi kan såklart även hälsa våra medarbetare på kontoret välkomna tillbaka och också få möjlighet att träffas i större sällskap, något vi verkligen ser fram emot, säger Erika Dalle och fortsätter:
Samtidigt har den här utmanande tiden lärt oss vikten av att snabbt ställa om och arbeta agilt utifrån rådande omständigheter.
E-handeln utvecklas
Therese Knapp, presskommunikatör på Coop, håller med om att det har varit en tuff tid.
Det har inneburit enorma påfrestningar på alla delar av samhället under den här pandemin. Och det känns hoppfullt och glädjande att regeringen och Folkhälsomyndigheten, nu gör bedömningen att Sverige är redo att börja öppna upp och ta bort restriktionerna.
Hon tillägger att regeringens besked innebär att Coop kan börja planera för att driva verksamheten i vad hon kallar för ett normalläge.
Vi ser fram emot att fullt ut kunna möta våra kunder igen. Samtidigt så kommer vi att ta med oss viktiga lärdomar från pandemin och vissa vanor. Exempelvis tror vi att e-handeln kommer att fortsätta utvecklas, oavsett pandemi eller ej.
Karin Tränk, Press & PR Manager på Dustin, jublar också. Hon beskriver slopningen som "väldigt, väldigt positiv".
Nu kan vi kan återgå till en mer normal vardag och att kunna träffa kollegorna igen. Det finns en massa positivt med att jobba digitalt men det är allra bäst när man kan kombinera det med att också träffas så nu kommer vi kunna få det bästa av båda.
Ställa om över en natt
Pandemiutbrottet i mars 2020 innebar att man fick ställa om verksamheten över en natt. Men det var inte enbart av ondo, tillägger hon.
Pandemin bidrog till att flera års digital transformation skedde på bara några veckor. Det har i grunden förändrat mångas sätt att arbeta och för oss innebar det att många uppdaterade IT-lösningarna både för hemmakontoren och för konfernsrum för att kunna ha bra digitala möten, säger Karin Tränk och fortsätter:
Digitaliseringstrenden med ökande onlinehandel och efterfrågan på mobilitet, molntjänster och säkerhet har fortsatt att öka och det gynnar också oss. Samtidigt så har det förstås funnits utmaningar med störningar i leveranskedjorna men vi har ändå hela tiden kunnat ha ett bra utbud av produkter.
Bjuder personalen på skumparty
Markus Lindblad – Head of External Affairs på Haypp Group som driver Snusbolaget.se – säger att bolaget givetvis välkomnar dagens besked om slopade restriktioner. Det kommer att underlätta interaktionen mellan medarbetare på kontoret och även göra livet bättre för bolagets kunder, menar han.
I början av pandemin var den största utmaningen för Haypp Group har under pandemin varit att hålla motivationen uppe bland våra medarbetare. Ett samtal vid kaffemaskinen är viktigare än man kan tro. Men det har allt efter som utvecklats en ny typ av management för att hantera även för den situationen, säger Markus Lindblad.
Nu är planen att fira borttagandet av restriktionerna med ett skumparty för alla medarbetare. Men huruvida alla kommer att återgå till kontoret på heltid återstår att se, säger han.
Det ska nu bli spännande och se om vi helt kommer att gå tillbaka till 100 procent fysisk närvaro på huvudkontoret eller om en del av arbetet även fortsättningsvis kommer bedrivas från hemmet.
LÄS ÄVEN: Restriktionerna ryker – Svensk Handel jublar: ”En ljusare framtid”
LÄS ÄVEN: Just nu: Då slopas restriktionerna: ”Dags att öppna Sverige igen”
LÄS ÄVEN: Efter karantänkaos och nya kundbeteenden: Lättnad hos jättarna efter slopade restriktioner