ANNONS

E-handlarnas framtidstro störtdyker - trots Black Friday runt hörnet

Sofia Larsen, vd

“Tyvärr inte överraskade.“

ANNONS

Svensk Handel startar dagen med mindre bra nyheter. Den senaste rapporten Handelsbarometern visar nämligen att framtidsförväntningarna fortsätter att falla inom detaljhandeln.

Vi är tyvärr inte överraskade över månadens resultat. Även fast det finns företag som går mot strömmen kommer man inte ifrån att utmaningarna blir allt svårare för många av våra medlemmar. Ett exempel är att regeringen i höstbudgeten inte tar krafttag mot att sänka arbetskraftskostnaderna, vilket är något vi vet skapar problem för många svenska handlare. Vi ser framför oss den tuffaste hösten och vintern på länge, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel

Vi står alltså inför svåra höst- och vintermånader. Och e-handeln som ibland trotsar utvecklingen verkar denna gång göra det största fallet. E-handeln fick se ett tapp på 7,2 enheter till ett indikatorvärdet för september på 84,4. Det neutrala värdet är 100.

Det som gör fallet så pass stort denna månad är tron på framtida försäljning, som störtdyker med 12,4 enheter, skriver Svensk Handel om e-handeln.

Problemet är bland annat att trots att konsumenterna fortsätter e-handla så är det för allt tajtare belopp.

Vi ser hur konsumenterna fortfarande dras till e-handeln, men utmaningen ligger i att det nu konsumeras för mindre summor. Vi hade hoppats på att delbranschen skulle uppvisa en större framtidstro denna månad, givet att stora försäljningshögtider, exempelvis Black Friday, stundar. Men månadens siffror är en indikation på att e-handlarna själva tror på mindre aktivitet, säger Sofia Larsen.

Framtidsförväntningarna inom butikshandeln minskar för andra månaden i följd och landar på indikatorvärdet 76,4. För 16 månaden i rad befinner sig samtliga delsegment under det neutrala värdet.

Konsumtionsutrymmet minskar för varje månad som går, vilket slår hårt mot en bransch som är beroende av just konsumtion. Våra medlemmar gör sitt yttersta för att kunna behålla personal, men i takt med att fler räntehöjningar slår igenom tror vi tyvärr att allt fler kommer att behöva göra sig av med personal. Det är en mycket oroande utveckling, säger Sofia Larsen.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se