Lågkonjunkturen har smugit sig på allt mer under året. Handlarna pressas hårt när plånböckerna gröps ur, både i fysiska butiker och online.
Men det är inte nattsvart. Vissa e-handlare, som Lyko, Boozt och Revolutionrace, presterar fortsatt en stark försäljning och visar dessutom upp imponerande vinster.
LÄS ÄVEN: Revolutionrace-vd:ns jubelfest: ”Kassa på över 100 miljoner”
Samtidigt har rekordmånga aktörer, ofta i den mindre storleksklassen, gått i konkurs under det senaste året. Även de bolag som uppvisar tillväxt, dras ofta med tunga röda siffror på sista raden.
LÄS ÄVEN: Mardrömmen fortsätter – konkurserna rusar igen
Kanske blir därför årets Black Friday-rea i november viktigare än någonsin.
Viktigare för dyr hemelektronik
Vi på Ehandel bestämde oss för att ta reda på hur e-handlarna ser på saken. Men vi undrar också hur de ser på försäljningsmöjligheterna.
Först ut i sammanställningen är Erik Wickman, vd på teknikhandlaren Inet. Han tror inte att försäljningen överlag kommer att slå några rekord.
Jag tror den blir i nivå med förra året. Det som talar för en bra Black Friday är att det finns mycket produkter på marknaden så förhoppningsvis kan det bli bra erbjudanden, säger Erik Wickman till Ehandel och tillägger:
Jag tror också att det kan bli lite viktigare, speciellt för dyrare hemelektronik, då man väntar på en bra deal nu när det är lite tuffare tider.
LÄS ÄVEN: E-handlarnas framtidstro störtdyker – trots Black Friday runt hörnet
"Extra intressant med rådande läge"
Karin Tränk, Press & PR Manager på Dustin, håller med Erik Wickman och tror inte på någon supertopp i försäljningen.
Vi tror att intresset kommer att bli högt och i linje med tidigare år, med fortsatt starka erbjudanden. Med tanke på rådande läge tror vi att Black Friday kommer att bli extra intressant för konsumenter och småföretagare den här gången. Det är ett bra tillfälle att handla det man behöver, så kunderna kommer sannolikt att uppskatta kampanjperioden, säger hon.
Är årets Black Friday viktigare än någonsin?
Vi tror att både konsumenter och företagskunder är intresserade av att ta del av bra erbjudanden med tanke på det rådande läget, säger Karin Tränk.
"Kommer slå rekord"
Mikael Meijer, e-handelschef på Apoteket, är också riktigt optimistisk om Black Friday-försäljningen.
Den kommer att slå rekord inom vissa segment, bland annat i apoteksbranschen, säger Mikael Meijer och tillägger:
Bra erbjudanden och prisvärdhet kommer alltid vara aktuellt och i år mer så än någonsin och Black Week är inget undantag.
LÄS ÄVEN: 2022 i backspegeln: E-handlarna summerar året – och så blir 2023
Helst överträffa
Hur går det för böckerna under årets BF då? Jo, Sakari Luovio, Chief Sales Officer B2C på Adlibris, har högt ställda mål.
Vi ska helst överträffa förra året som ju gick väldigt bra, det är i alla fall det kristallkulan säger just nu. Andra rea-perioder under året har visat sig fungera extra bra så jag är hoppfull även inför Black Week, säger Sakari Luovio.
Blir BF extra betydelsefullt i år?
Det tror jag eller i alla fall såtillvida att "ett bra pris” blir ännu viktigare när medvetenheten om ens ekonomi ökar, även om bok redan i grunden är en relativt billig produkt och inte lika konjunkturkänslig som många andra produktkategorier.
LÄS ÄVEN: Lyko ska ta över hela Danmark – med ny storsatsning