Räntor och inflation slår som bekant mot e-handlarnas framtidstro. Samtidigt är det snart dags för Black Week och den klassiska julhandeln.
Men sex av tio spår en svag eller utebliven tillväxt under de kommande tre månaderna. Det visar nya e-handelsindikatorn från Svea Bank. Undersökningen har besvarats av 624 e-handlare. Och av dem har hela 63 procent upplevt en svag eller utebliven tillväxt de senaste tre månaderna.
Mer reklam
Ungefär lika många förväntar sig samma utfall för de kommande tre månaderna. Och endast 24 procent tror på en stark tillväxt under årets julhandel, framgår det. Samtidigt räknar över hälften av e-handlarna med att försäljningen kommer att ligga på ungefär samma nivå. Eller till och med tangera fjolårets julhandel.
Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank, kommenterar rapporten så här:
E-handlarna är nu i ett annat läge än under pandemin då utmaningarna handlade om lagerhållning och logistik. I år påverkas e-handeln av sämre ekonomi hos de svenska hushållen, samtidigt som allt fler handlar i fysisk butik, säger hon.
SEO i fokus
Drygt hälften av e-handlarna uppger också att deras försäljning växer under julhandeln – jämfört med resten av året. Förberedelserna består av ökad marknadsföring och nya kampanjer och erbjudanden. Många kommer även erbjuda nya eller säsongsbaserade produkter – samt sökoptimera sin e-butik, enligt undersökningen.
Nu blir det därför viktigt att se över hur man kan förbättra kundupplevelsen. Vi ser också att många e-handlare inför julen kommer öka marknadsföringen via kampanjer och erbjudanden, konstaterar Emma Lindgren.
Mer än en femtedel av e-handlarna spår även att livsmedel är den kategori som kommer att gå bäst under årets julhandel. Därefter följer kategorin hemelektronik- och teknikprodukter.
Här är branscherna e-handlarna tror mest på under julen 2022:
1. Livsmedel 21 %
2. Hemelektronik/teknik 20 %
3. Barnartiklar/leksaker 11 %
4. Sport/fritid 8 %
5. Skönhet/hälsa 7 %