Är du redo för lite positiva nyheter i ett annars dystert ekonomiskt klimat? Då är det bara att fortsätta läsa.
Pricerunners senaste E-handlarindex visar nämligen på en helt annan framtidstro i branschen just nu. Index prickade 56, den högsta nivån sedan 2021. Att jämföra med första kvartalet i år, då det var nere på dystra 50,9.
E-handlarindex är en kvartalsvis undersökning där e-handlare delar sin upplevelse av försäljningsutvecklingen, det nuvarande läget för e-handeln och framtidstron för de kommande 12 månaderna.
"Många ser fördelarna"
Något som fått e-handlarna att dra lite på smilbanden den senaste tiden är AI-utvecklingen, som underlättat vardagen. Majoriteten av landets e-handlare svarade också att de tror att AI kommer att vara avgörande för verksamheten.
Det är avgörande för e-handlare som vill förbli konkurrenskraftiga att utvärdera möjligheterna med AI, samtidigt som man såklart måste vara medveten om de potentiella riskerna med framförallt generativ AI. Att så många aktörer ser fördelarna med tekniken tyder på att den har potential att möjliggöra en mer effektiv och dynamisk e-handelssektor, säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på Pricerunner.
Dessutom kan man ana att med en Black week- och julförsäljning som kryper allt närmare, så finns det en del förväntningar där ute. Här svarade också 43 procent av e-handlarna att de kommer att lägga större fokus på marknadsföring i år.
En tredjedel har planerat för fler, eller större, kampanjer det kommande halvåret.