Black Friday närmar sig med stormsteg. Shoppingyran brukar inte känna några gränser, samtidigt som bluffreorna hopar sig. Bluffreor är ju det där med att handlarna höjer sina priser på sommaren. För att sedan sänka dem till BF. Alltså har ingen egentlig prissänkning skett.
Men sedan förra året säger reglerna att handlarna måste redovisa senaste priset för en månad sedan, som jämförelsedata. Konsumentverket, KV, har huvudansvaret för luppen på handlarna. Det är just den myndigheten som ska se till att företagen inte bluffar, kring Black Friday.
Ingen BF-lupp i år – men en höst-sweep
Men i år släpper man BF-luppen. Istället ska KV jobba med att hålla handlarna under armarna och hjälpa dem genom "orienteringsspåret" under shoppingmånaden november. Men de slipper inte undan helt. Handlarnas egen polis griper in ändå.
Vi kommer inte att göra en särskild Black Friday-granskning i år. Istället ska vi under hösten genomföra en så kallad "sweep" där flera näringsidkares prisinformation vid prissänkningar ska granskas, för att se om bestämmelsen prisinformationslagen efterlevs, säger Maria Nilsson som är jurist på KV, till Ehandel.
Ska bli klart som korvspad vad som gäller
KV ska också blir ännu tydligare med vad som gäller, efter att ha fått kritik från handlarna kring hur man ska följa den nya bluffreadödar-lagen.
Konsumentverket har även tagit fram ett ställningstagande angående information om prissänkningar för att göra det lättare för företag att följa reglerna. Information om granskningen samt ställningstagande har gått ut till berörda branschorganisationer för att ge företag en möjlighet att ändra sin prisinformation så att den uppfyller lagens krav innan "sweepen" avslutas, säger Maria Nilsson och tillägger:
Däremot har vi kunnat se att det varit otydligt för företagen hur man ska marknadsföra prissänkningar med anledning av den nya regeln, därav att vi tagit fram ett ställningstagande.
Handlarna gör inte som KV vill
KV är alltså självkritiskt här, men efter de nya förtydligandena ska handlarna inte ha några ursäkter längre att inte följa den nya lagen, enligt myndigheten.
Vi har exempelvis uppmärksammat att bolagen inte alltid har angett det lägsta priset som produkten har sålts för de senaste 30 dagarna, eller att det inte har angetts i direkt anslutning till det sänka priset, konstaterar Maria Nilsson.
När höstens "sweep" är klar så vet vi hur bra handlarna är på att följa reglerna. Granskningen har redan startat och kommer att pågå fram till början av november. KV:s mål är att bli klar med rapporten i december.