Lättade restriktioner har blivit till ett lägre köptryck i e-handeln. Något som tagit branschen lite på sängen. Även modejätten Zalando, som rapporterade minskad försäljning, är överraskade över att folk så snabbt ändrade sitt konsumtionsbeteende.
Vi ser att försäljningen av kläder för speciella tillfällen och trendplagg ökar. Medan försäljningen av basplagg klingar av, säger Robert Gentz, vd på Zalando, enligt TT.
Samtidigt har svenskarna börjat hitta tillbaka till butikerna istället. Något som påverkat flera stora e-handlares aktiekurser mycket negativt. Men de som har både fysiska butiker och e-handel vittnar om att kunderna nu kommer tillbaka till de fysiska enheterna.
Arne Andersson, senior e-handelsrådgivare på Svensk Digital Handel, manar dock till lugn.
Det har blivit för mycket domedagsrubriker kring e-handelstillväxten nu. Första kvartalet 2021 var tillväxten 50 procent. Det är helt omöjligt att leva upp till, säger han.
"Handlar om tillnyktring"
Han tror att e-handeln kommer att hitta tillbaka till tillväxtspåret över tid och att man snarare bör förvänta sig mönster likt innan pandemin. Då, 2019, låg tillväxten på 13 procent för e-handeln.
Toppen är nådd och nu backar det. Men det är ingen fara. Det handlar om en tillnyktring från de vansinniga talen som vi såg under pandemin, fortsätter Arne Andersson.
Även från Zalandos håll är man inne på att e-handeln trots allt är starkare än innan covid-19 bröt ut och höll världen i ett järngrepp. Siffrorna kommer också att se bättre ut framgent, när man inte har de enorma jämförelestalen att slåss mot.
Summan som varje kund handlar för var lägre än förra året, men samtidigt högre än före pandemin, säger Robert Gentz.