ANNONS

E-handlarna som vann Klarnas nya pris: "En chock för alla"

Alla vinnare från Sverige, Norge, Danmark och Finland

"Viktigt för oss att få sådana här erkännande".

ANNONS

I mitten på maj berättade Klarnas Sverigechef, Jesper Eriksson, för Ehandel om att betaljätten skulle instifta ett nytt pris för handlare, Klarna Growth Awards. Ett led i att visa upp sina numer många andra tjänster än just betalningstjänsterna.

Hela 1860 handlare valde att delta och nu vet vi vilka svenska som har vunnit. Houdini prisas i kategorin "Sustainability", Caia i "Rising Star", Asket i "Innovation" och All Blues i "Small Business". De får alla fyra ett skräddarsytt tillväxtpaket innehållandes Klarnas marknadsföringstjänster, till ett värde om drygt en miljon kronor vardera.

Vi är superglada över att ha fått den här möjligheten. Vi har hållit en tydlig strategi och haft en marknadsmix som vi jobbat med från start och sedan successivt byggt på. Vi är hela tiden nyfikna och öppna för att testa nya kanaler och nya sätt att marknadsföra oss - så länge det sker på ett hållbart sätt, säger Johanna Eriksson Hamrén, tillförordnad vd på Caia, till Ehandel.

Att få lite gratis draghjälp med marknadsföring i tider när kostnaderna rusar är alltså ett välkommet tillskott. Men att få ett sånt här pris har också andra fördelar.

Det är viktigt för oss att få sådana här erkännanden, nu också av en finansiell aktör. Vi uppmärksammas annars ofta i rena hållbarhetssammanhang. Men nu får vi ett pris inom ramen för tillväxt. Det visar att även om man gör affärer på ett hållbart sätt, så kan man även vara framgångsrika. Även om vi är en liten aktör globalt i branschen, så kan det skapa en kedjereaktion, säger Josef Nyström Baksaas, ansvarig för samarbeten och partnerskap på Houdini.

Han säger också att det ligger i bolagets strategi att förändra textil- och modebranschen i grunden till att bli mer hållbar.

Det är därför vi också valde Houdini i kategorin "Sustainability". De inspirerar. Det många större pratar om, det gör Houdini, säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna.

Medan vi hade både Houdini och Caia på tråden passade vi också naturligtvis på att fråga hur det gått för dem i år.

Vi har ändå haft ett bra år. Sen har vi såklart påverkats av omvärldsläget. Det var ju ingen i januari som trodde att året skulle se ut så här. Så vi har fått justera och anpassa oss. Kanske mest av allt i produktionen. Där ser man tydlig påverkan. Dels med kvarvarande coronaeffekten med leveranser, transporter och råvaror. Sen har övriga omvärldsfaktorer påverkat oss i leveransleden. Men vi har lyckats parera det, säger Johanna Eriksson Hamrén.

Även Houdini verkar ha hittat rätt, trots alla utmaningar som 2022 fört med sig.

Vi har också haft ett ganska bra år. Vi kom ur pandemin, som var en chock för alla, och kommer från en all-time high som vi nu ligger och "trackar" mot. Det måste, med alla mått mätt, ändå anses vara bra. Sen gäller det att hela tiden vara snabbfotad och anpassningsbar. Det om något lärde vi oss under pandemin, säger Josef Nyström Baksaas.

"Superspännande att testa"

Under intervjun framkom det också att Caia inte använt Klarna som betalningsleverantör. Klarna framhåller det också som ett exempel på att man kan använda dem som en marknadsföringspartner, även utan att ha deras betalningstjänster.

Att få möjligheten att testa nya, innovativa sätt att marknadsföra sig på är något vi alltid är öppna för. Men det är superspännande att testa lite olika saker, säger Johanna Eriksson Hamrén.

Houdini i sin tur har använt sig av Klarna i checkouterna i Sverige och Norge.

Det blir jättespännande att se vad de här marknadsföringstjänsterna ger. Vi behöver fler sätt att nå ut till nya målgrupper. De som redan känner till Houdini har en god bild av varumärket och är lojala med oss. Så den största möjligheten för oss här är att visa oss för nya användare, säger säger Josef Nyström Baksaas.

"Blivit dyrare och svårare"

Klarna har också valt att positionera sina marknadsföringstjänster som ett alternativ till exempelvis Google och Amazon. Och nya marknadsföringskanaler kan bli väldigt viktiga verktyg med "cookiedöden", samt Apples nyligen införda begränsningar för spårning av data.

Det har blivit dyrare och svårare att nå ut i de större, traditionella kanalerna för oss. Jag misstänker att det är liknande för Caia. Man får gå mer "underground" igen med communitybyggande och helt andra vägar än tidigare. Därför är det välkommet med en större mångfald, säger Josef Nyström Baksaas.

Jesper Eriksson hoppas att betalningsjätten långsiktigt ska kunna ta upp kampen med de etablerade jättarna, men säger också att det kommer att ta tid. Förhoppningen är ändå att fler ska vilja ge det en chans och med Klarna Growth Awards tillväxtpaket, kommer man att kunna locka potentiella, långsiktiga kunder och bygga ett "proof of concept".

Från vårt perspektiv så ser vi att några aktörer gör det svårare att använda deras tjänster utanför deras ekosystem. De vill monetisera mer och mer. Det leder till högre kostnader, samtidigt som man blir mer låst. Vårt försök med det här är att skapa något som på allvar kan konkurrera med Google och Amazon. Vi kan inte vara där dag ett, men vi kan skapa ett konkurrenskraftigt alternativ som många vill testa, säger Jesper Eriksson.

LÄS ÄVEN: Klarnas Sverigechef i stor intervju – därför lockar de med 18 miljoner

Nils Lund
nils@ehandel.se