ANNONS

E-handlarna rusar till börsen: "Ett kvitto på att du har lyckats"

Nicklas Andersson, Frida Bratt och Fredrik Warg

Börsexperterna reder ut: Då är det dags att ta steget.

ANNONS

Boozt, Lyko, BHG, CDON, Nelly, Desenio och nu även RevolutionRace, Linas Matkasse, Pierce och RugVista Group. E-handlarna som sneglar mot börsen, eller redan har tagit klivet till en notering, blir allt fler och intresset verkar just nu vara större än någonsin. En slump? Knappast, enligt tre börsexperter som vi på Ehandel har pratat med.

"Väldigt stort intresse"

De lyfter att e-handeln har haft en stark utveckling det senaste året samtidigt som det rent allmänt varit ett gynnsamt läge för bolag inom tech och digitalisering.

Det tragiska med covid blev på ett sätt vinstlotten för e-handeln. Det som blir intressant att se nu är ifall användarna stannar kvar när pandemin väl släpper. Det är min uppfattning att så kommer att vara fallet, säger Fredrik Warg, aktiechef på Swedbank.

Så är det absolut. Det finns ett väldigt stort intresse för e-handeln just nu, vilket är ett resultat av bland annat pandemin där e-handeln har tagit ett stort kliv framåt. Flera års digitalisering har skett på bara ett par månader, instämmer Nicklas Andersson, sparekonom på Avanza.

Frida Bratt, sparekonom på Nordnet, Frida Bratt, tillägger att de e-handelsföretag som redan varit noterade på börsen generellt sett har gått väldigt bra, även om utvecklingen på sistone har “kroknat lite”, vilket hon kopplar till en växande oro för stigande räntor.

Men det som vissa av e-handelsbolagen kan hoppas på är att vissa av konsumenternas beteendeförändringar som uppkommit under pandemin blir bestående. Ett bolag som Desenio surfar ju på vågen som kommer av att vi spenderar mer tid i våra hem och har mer tid att pyssla om hemmen. Kommer den trenden stå sig om samhället kan normaliseras igen? Jag tillhör dem som tror det, då jag tror att vi kommer att fortsätta arbeta hemifrån i mycket högre utsträckning exempelvis, än innan pandemin.

"Sunt och förnuftigt"

E-handeln har länge haft en stark tillväxt och de senaste åren har riskkapital strömmat in i marknaden, vilket i sig har bidragit till fortsatt tillväxt. I pandemin fick många företag dessutom en extra skjuts. Tvåsiffrig tillväxt - dessutom med växande lönsamhet - har inte varit någon ovanlig syn.

Är det därför så många vill introduceras just nu, att man känner att så här hög värdering kanske jag aldrig kan få igen?

Ja, det tror jag absolut. Det är kanske det som är huvudanledningen, värderingen. Många av de här företagen drivs av hängivna entusiaster och då kan jag tycka att det är sunt och förnuftigt att man tar tillfället i akt och cashar hem på sina investeringar, säger Fredrik Warg.

Ja, det är ett fönster nu där e-handel går väldigt bra och har gillats av marknaden och därmed tillåtits en hög värdering. Ta ett bolag som Zalando, som gått urstarkt. Fler exempel finns, säger Frida Bratt.

Nicklas Andersson tar upp att det sedan en tid tillbaka pågått en “rejäl temperaturhöjning”, där e-handlarna helt enkelt vill ta andelar och bli störst inom sitt segment. Det gäller att hålla sig framme om man vill “bli störst först”.

Så e-handeln är extra het just nu?

Ja det tror jag absolut och det tycker jag att investerare generellt ska fråga sig, varför sker detta just nu? Men marknaden för e-handel är het och många bolag känner förmodligen att de måste gasa och kapitalisera på den här trenden. Att ska vi vara etta eller tvåa eller trea i vår bransch så måste vi satsa och till det behöver vi kapital. Då kan börsen vara en väg framåt.

Men alla e-handlare väljer inte börsen i jakten på kapital och nya ägare. På sistone har vi till exempel sett Royal Design säljas till Egmont, ungefär samtidigt som BHG tog över Nordic Nest.

LÄS ÄVEN: BHG efter helgens megaköp: "Så ser planen ut för Nordic Nest"

"Kan uppstå ett enormt tryck"

Vår experttrio menar att valet bör handla om vad som är nästa steg på företagets resa. Är det bara kapital man är ute efter eller är det även kompetens?

Ett av skälen till att notera sig kan vara att ta in kapital för att exempelvis investera för att växa eller förvärva, och då görs noteringen i samband med en nyemission. Men det kan också handla om att man vill sprida ägandet, och då säljer oftast storägare av aktier som tecknas av privatpersoner. Inte sällan är det en kombination. Ett noterat bolag får oftast en ökad varumärkeskännedom och allmänt ökad uppmärksamhet i media, säger Frida Bratt.

Fredrik Warg höjer ett varningens finger för att introduceras på börsen i ett för tidigt skede. Han menar att det kan bli en krock mellan den hängivne företagsgrundaren som är van vid att styra själv och exempelvis välja vad hon eller han vill prata om med media, till att läget efter en börsnotering blir helt annorlunda.

En utmaning med att finnas på börsen är att det helt och hållet är kvartalsrapporterna som styr. Det kan uppstå ett enormt tryck där varje siffra och varje ord du säger kan vägas emot dig.

När är man redo för en börsnotering då?

A och O är att ett företag kan leverera allt det grundläggande som kommer med en notering i termer av öppenhet, transparens, regelefterlevnad, riskhantering, rutiner och processer med mera. För att säkerställa kvalitet och mognad ställer börsen ett antal krav, både på historik, redovisning och vinstintjäningsförmåga men också på antal aktieägare, på styrelsens sammansättning och så vidare. Kraven är lägre på handelsplattformar än på börsen. Men kan man inte möta kraven är bolaget inte ”börsfähigt”, säger Frida Bratt.

Det finns dock fortfarande stora e-handelsföretag med stark tillväxt som avvaktar med att gå till börsen. Ett av dem är NA-KD, vars ägare nyligen meddelade att företaget först ska bli lönsamt.

LÄS ÄVEN: NA-KD gör sig redo för börsen - vill först bli lönsamma

Mindre viktigt att vara lönsam

Men att vara lönsam är verkligen ingen förutsättning för att noteras, menar vår panel. Nicklas Andersson tar upp att många techbolag ofta inte har varit det vid introduktionen.

Nej, det nästan förväntas om man ska växa. Det viktiga är att kunna visa en plan på hur man ska bli lönsam på sikt, då kan man också ha ett tydligt fokus på tillväxt just nu, säger han.

Fredrik Warg håller med.

Lönsamhet är inte det viktigaste. Prio ett är att man har en affärsmodell som håller. Man behöver ha en efterfrågad produkt och en bra ledning, samt att det ska finnas ett intresse för företaget.

Förr eller senare behöver bolag som vill växa ta in nytt kapital och de flesta bedömare menar att det generellt sett är bra för bolag att det kommer in nya ägare med nya perspektiv.

Ett alternativ för företag som vill avvakta med börsen kan vara att ta in kapital och kanske en ny majoritetsägare, något Fredrik Warg menar kan vara ett smart drag inför kommande kapitalrundor, även om det sker till en lägre värdering än vad som hade varit fallet på börsen. När en stark ägare har visat att de tror på företaget kan det så att säga ge ringar på vattnet.

Och att framgångsrika e-handelsföretag ändå slutar på börsen så småningom, är inte en alltför avancerad gissning.

Målsättningen hos de flesta företag är att förr eller senare nå börsen. Det blir ett kvitto på att du har lyckats, avslutar Fredrik Warg.

LÄS ÄVEN: Egmont avslöjar e-handelsstrategin: "För evigt"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se