För ganska exakt ett år sedan rapporterade vi om att e-handelskollegorna Garphyttan och Skogmarks befann sig i rekonstruktion efter tunga förluster.
De förstnämnda tappade ordentligt i omsättning när man backade från 30 till 23,4 miljoner kronor. Dessutom växte förlusten, efter finansiella poster, från -9,3 till -10,6 miljoner kronor. Siffrorna gäller för verksamhetsåret, som avslutades i mars 2023.
Skogmarks omsättning backade från 26,6 till 23,9 miljoner och förlusten ökade från -4,6 till -5,7 miljoner.
Men nu anar man ljuset i tunneln. Båda systersajterna ska ha tagit sig igenom stålbadet och kommit ut levande på andra sidan. Vi hörde av oss till rekonstruktören Anthony Krystek, med frågor om Garphyttans avslutade rekonstruktion, och fick bekräftat att båda aktörerna nu kan blicka framåt.
Även Skogmarks rekonstruktion har framgångsrikt avslutats, skriver han i ett mail till Ehandel.
Hos Skogmarks återfinns flera varumärken inom outdoorkläder, medan Garphyttan enbart säljer sitt eget varumärke. De sistnämnda sjösattes 2020 och växte i raketfart från start, en tillväxt som alltså kom alltså med ett högt pris.
Vilka åtgärder har vidtagits i Garphyttan?
Garphyttan har kraftigt minskat sina kostnader som i stora delar var hänförliga till en tillväxtplan som nu är reviderad och är inriktad på att nå lönsamhet på kort sikt, skriver Anthony Krystek.