Julen är för många e-handlare den tid på året då försäljningen går upp allra mest. Detta kräver ofta en omfattande ökning av medarbetare, inte minst lagerpersonal. Ehandel.se frågade några stora e-handlare hur de löser jultoppen och om de haft några problem med att hitta tillräckligt med personal. Det visade sig att planering ofta är nyckeln till framgång.
- Vi planerar i god tid för denna bemanningsökning och har kunnat knyta till oss den personal vi behöver, skriver exempelvis Erik Löfgren, kommunikationchef på Qliro Group som bland annat driver näthandlarna Nelly och CDON.com.
200 personer extra på lagret över jul
Flera av företagen som Ehandel.se varit i kontakt med vittnar om att julruschen ofta kräver ett större antal tillfälliga medarbetare för att de ska kunna hantera det ökade antalet beställningar.
På norska Komplett tillsätter man cirka 70 personer extra vid start under Black Friday som sedan är kvar under hela julruschen. På Adlibris utökar man styrkan med 100 personer och på CoolStuff tar man in hela 200 personer fler än i vanliga fall.
Bemanningsföretag och egna pooler
För att hitta tillräckligt med personal inför julen har företagen olika knep. En del har upprättat en egen pool av personer som kan rycka in tillfälligt och andra tar extern hjälp av bemanningsföretag.
- Vi arbetar med en egen pool av behovsanställda i kombination med bemanningslösningar för att säkerställa att vi alltid har snabb tillgång till personal med rätt kompetens och egenskaper vid tillfälliga toppar, skriver Nora Ay, PR-chef på Netonnet Group AB.
Men flera företag har också märkt att det blivit svårare att klara bemanningen det senaste året.
- Vi samarbetar med ett par bemanningsföretag för att klara av att bemanna en så pass stor topp. De kör diverse riktade kampanjer för att få ihop intressenter, framförallt studenter. Vi har märkt att det blivit svårare att få ihop personal detta året men om det beror på läget på arbetsmarknaden eller på att vårt behov ökat vet jag inte, skriver Eric Rydhög på Coolstuff.com.
- Vi räknar med att kunna rekrytera det vi behöver men det har blivit svårare senaste året, skriver Linnéa Wiklund, informationsansvarig på Adlibris.
TIPSA OSS: Har du som e-handlare bra eller dåliga erfarenhet av lagerbemanningen i julruschen? Hör av dig till oss, vi vill gärna veta hur du löst saken! Mejla till tips@ehandel.se.
NÄSTA DEL: Nästa del i Ehandel.se:s serie om lagerbemanningen över julhelgen kommer handla om hur bemanningsföretagen jobbar för att hjälpa företagen med den ökade efterfrågan på lagerpersonal.