I decembers upplaga av Handelsbarometern når framtidstron i e-handeln den högsta nivån som hittills uppmätts. I mätningen, som Svensk Handel står bakom, ökar måttet Framtidsindikatorn med 5,5 enheter till 122,2 för e-handelns del.
Ökningen kan bland annat kopplas till restriktionerna som följt av pandemin. Enligt Svensk Handel kommer nästan varannan konsument att handla sina julklappar på nätet i år.
Uppmaningarna om att undvika att besöka butiker gör att många julklappsinköp görs på nätet. En redan stark tillväxt för e-handeln ökar nu i turbofart, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
I butikshandeln, särskilt i sällanköpshandeln, är situationen dock den motsatta. Handlare vittnar om en negativ inställning gällande framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet. Butikshandelns framtidsindikator landar på 77,1 procent, vilket uppges vara betydligt lägre än förra året. Nu ställer många handlare sitt hopp till att vaccineringen mot Covid-19 ska komma igång så snart som möjligt.
Handlare som säljer via fysiska butiker har suttit med Svarte Petter på hand genom pandemin. Många butikshandlare har varit frustrerade över att pekas ut som en smittorisk när det i princip varit folktomt i affären. Därför välkomnar Svensk Handel att de nya nationella råden tydliggör att det är trängsel och inte butiker som ska undvikas, säger Karin Johansson.