ANNONS

E-handlarna kartlagda - så använder ni sociala medier

E-handlarna kartlagda - så använder ni sociala medier

Instagram fortsätter att öka i popularitet.

ANNONS

Det har hunnit gå över ett år sedan vi senast vände oss till Ehandelsindex för att undersöka vad e-handlarna egentligen har för sig på alla sociala nätverk som numera står till buds. Och vi kan konstatera att det har hunnit hända en del sedan vår senaste koll, som var i mars 2016.

Då hade Instagram precis gått om Twitter i antal anslutna e-handlare, åtminstone när vi tittade på de knappt 3 900 e-handlare som vi har bolagsdata på. När vi nu granskar samma urval av butiker igen visar det sig att bildappen fortsätter att skörda framgångar. Instagram har nu nästan kommit ikapp Youtube när det gäller anslutna e-handlare, och då ska man veta att siffran för Youtube inte nödvändigtvis bara täcker butiker som aktivt arbetar med mediet.

Mer aktivt arbete på Instagram?

Har man så bara lagt upp en enda Youtube-video på sin sajt fastnar man nämligen i filtret. Det ligger alltså nära till hands att anta att Instagram kanske egentligen redan har gått om Youtube, om det är aktivt arbete som ska ligga till grund för siffrorna. Men enligt våra nya siffror används Youtube av 28,56 procent av e-handlarna, vilket kan jämföras med Instagrams 28,41 procent. Knapp fördel till Youtube, med andra ord.

Fördelningen bland de 3 900 e-handlarna som Ehandelsindex har bolagsdata på

Men Instagram och Youtube slåss fortfarande bara om andraplatsen. Sedan följer i fallande ordning Twitter, Pinterest, Google+ och Snapchat, varav den sistnämnda ligger på strax under en procent. Solklar vinnare är fortfarande Facebook, som precis som när vi gjorde vårt första sociala nedslag är det allra mest populära nätverket. Hela 61 procent av de knappt 3 900 e-handlarna anger på sin sajt att de använder sig av Facebook.

Cirka 60 e-handlare använder Vimeo

Det fortsatt klena intresset för Snapchat är intakt även om vi räknar in samtliga primära e-handlare i Ehandelsindex, vilka är ungefär 9 600 till antalet. Den hajpade videoappen ligger faktiskt på i princip samma nivå som videoplattformen Vimeo, på 0,64 respektive 0,63 procent.

Värt att känna till är dock att medan vi med Youtube fångar upp både e-handlarnas kanaler och enstaka videor, ger Vimeo i Ehandelsindex endast träff på e-handlarnas kanaler. Det här är första året vi räknar antalet butiker som länkar till en Vimeo-sida, och även om 0,63 procent kan låta lite så motsvarar det ändå cirka 60 e-handlare.

Fördelningen bland Ehandelsindex 9 600 primära e-handlare - i år är Vimeo för första gången med

Räknar vi med alla 9 600 primära e-handlare i Ehandelsindex är Facebook fortfarande dominant, men med det större underlaget når nätverket inte riktigt upp till 50 procent.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap