Då var det dags igen för Millward Browns årliga lista, BrandZTM Top 100 Most Valuable Global Brands. För elfte året i rad har researchgruppen rankat världens mest värdefulla varumärken och i år har det blivit ett tronskifte i toppen.
Förra året lyckades Apple peta ner Google från topplaceringen men sökjätten har i år återtagit förstaplatsen. Tvåa kommer alltså Apple medan Microsoft kvalar in på en tredjeplats i år igen. En lite mer intressant förändring på listan är att Amazon letat sig in på plats sju.
Två svenskar på listan
Amazon har klättrat hela sju placeringar och kniper därmed även förstaplatsen i kategorin detaljhandel. En plats man återtar från Alibaba som i år endast hamnar på plats 18 totalt och på en andraplats efter Amazon i detaljhandelskategorin.
Något som innebär att det även i år är två e-handlare utan fysiska butiker som rankas som de två mest värdefulla varumärkena inom detaljhandeln. På plats tre och fyra hamnar The Home Depot och Walmart.
Andra renodlade e-handelsföretag på listan över världens mest värdefulla varumärke totalt är Ebay och JD.com, plats 91 respektive 99. Bland de svenska företagen hamnar Ikea på plats 55 medan H&M hamnar på plats 79.