ANNONS

E-handlarna avslöjar: Så känner vi för att sälja på Amazon.se

"Har inga planer på det".

ANNONS

Efter år av spekulationer kom till sist beskedet; Amazon lanserar en svensk sajt. För några veckor sedan kunde vi avslöja att den svenska sajten var i princip klar och kort därefter gick Amazon själva ut och bekräftade den svenska satsningen.

LÄS ÄVEN: Amazon lanserar i Sverige: “Vi är optimistiska”

Amazon har sedan en tid tillbaka uppvaktat svenska företag för att få dem att börja sälja på e-handelsjättens plattform. Inför lanseringen, som ännu inte fått något datum, verkar planen vara att fortsätta jakten på svenska bolag. I pressmeddelandet om den svenska lanseringen lyfte Amazon fram möjligheterna med att sälja på plattformen genom att låta sin samarbetspartner, snackstillverkaren N!CK’S, komma med ett citat:

Möjligheterna på Amazon är enorma. Amazon har vuxit till att bli vår viktigaste kanal för export och inom de första månaderna av vårt samarbete med Amazon nådde vi ett positivt kassaflöde, sade Pierre Magnusson, e-handelschef på N!CK’S, i sin kommentar.

Att inleda ett samarbete med Amazon kan förstås innebära stora möjligheter, inte minst för att nå ut på nya marknader. Men det kan också finnas nackdelar med att bli en av tusentals handlare hos en global aktör som Amazon och många e-handlare är tveksamma till vad försäljning på Amazon.se egentligen skulle bidra med för deras del. Det visar en kartläggning som vi på Ehandel har gjort. Vi frågade ett 30-tal svenska e-handelsföretag av olika storlekar hur de såg på att sälja på den kommande svenska Amazon-sidan.

"Ser ingen fördel"

Av de cirka 15 bolag som valde att svara på vår fråga har en del redan bestämt sig. Svaret blir nej om Amazon knackar på dörren.

Direktkontakten med kunderna och att vi inte betalar för extern marknadsföring är viktiga och grundläggande marknadsstrategier som vi inte har för avsikt att rucka på i det närmsta, säger Johanna Winther, operativ chef på Lager 157.

Nej, vi har som policy att bara sälja på vår egen sajt Caiacosmetics.se. Vår USP är att vi säljer produkter av superkvalitet till priser som attraherar en bred målgrupp och då har vi inte möjlighet att jobba med mellanhänder som tar en stor bit av kakan, säger Mikael Snabb, vd på Caia Cosmetics.

Nej, inte i dagsläget. Vi är återförsäljare för andra varumärken, så att sälja på Amazon ser jag ingen fördel med i dagsläget. De är en ren konkurrent. Om Amazon orsakar samma beteendeförändring i Sverige med att ta produktsökningar från Google i stor utsträckning, så kommer vi att se över beslutet, hälsar Karsten Deppert, grundare på Nybryggt.nu.

Fredrik Palm, vd på Desenio, tar upp att Desenio redan säljer till 35 marknader och att Amazon redan finns på många av dem sedan en lång tid tillbaka.

Vi har dock hittills valt att inte sälja via Amazon på någon marknad och har inga planer på att göra det i Sverige heller. Det finns många anledningar både till att sälja på Amazon och till att inte göra det. För oss är det viktigt att i så stor utsträckning som möjligt ha en relation och en kommunikation direkt med våra kunder. Dessutom finns det många andra typer av produkter som lämpar sig bättre att sälja på Amazon, än posters och prints som vi främst säljer.

"Inte aktuellt i närtid"

Andra företag planerar kanske inte att direkt tacka nej till Amazons erbjudande, men ställer sig ändå lite reserverade till den stora satsningen.

På Nordic Nest är det inte aktuellt att börja sälja på Amazon i närtid. Samtidigt ser vi Amazon som en spännande kanal som vi utvärderar på samma sätt som andra kanaler. För oss är det självklart att vara där kunden är och om vi ser att våra kunder i stor utsträckning använder Amazon för att hitta rätt produkter är det självklart en kanal som vi kommer använda oss av. Men kundens behov och beteende är det som styr vilka kanaler vi använder för att nå ut, säger Bank Bergström, vd på Nordic Nest.

Angående Amazon så har vi verkat sida vid sida globalt under många år. Vi välkomnar duktiga handlare som gör att vi tillsammans kan skapa bästa möjliga förutsättningar för alla konsumenter. Vi säljer inte via Amazon i dagsläget utan bygger vår egna plattform för att underlätta för dagens föräldrar, säger Marcus Tagesson, vd och medgrundare på Babyshop.

Nyheten om Amazons lansering på den svenska marknaden är fortfarande så pass ny, att det är för tidigt att säga något om huruvida vi kommer försöka oss på det eller inte. Just nu har vi fortsatt fullt fokus på våra egna kanaler, säger Rune Kjelsmark, presschef på Sinful.

Tidigare Amazon-satsning lades ner

Flera e-handlare tar upp att de just nu fokuserar på sina befintliga kanaler och att de avvaktar mer information från Amazon innan de eventuellt gör någon förändring. Rofa Designs kommunikationschef Martin Hanell meddelar att Amazons inträde i Sverige är något som företaget "följer noga", men att det i dagsläget inte är aktuellt att ingå avtal med några återförsäljare.

Vi är ett tillväxtbolag som jobbar för att bygga ett starkt och sunt varumärke som många bryr sig om. Vår produkt är personlig och inte alltför sällan kopplad till mycket känslor. Vi har redan idag många goda ambassadörer och en lojal följarskara på sociala medier. Det vill vi bygga vidare på, säger Martin Hanell.

Niklas Larsson, verksamhetsutvecklare på Vinga of Sweden, berättar att företaget har diskuterat Amazons svenska lansering internt, men att man inte har landat i något beslut ännu.

Vi satsar hårt på att styra vårt varumärke och vill äga det i så stor utsträckning som möjligt. Dock har vi sedan tidigare varit inne och nuddat på Amazon men det blev dessvärre ingen prioritet internt och därmed avslutades det projektet – det här var för ett par år sedan. Vidare har en diskussion varit att strategiskt placera ett par utvalda produkter på plattformen för att få spridning och bygga varumärkeskännedom, därefter kan slutkonsumenten besöka vår sajt för att göra kompletteringsköp till exempelvis en servis eller väskserie. Det här skulle kunna bli en bra del i marknadsföringsmixen, säger han, och fortsätter:

I dagsläget har vi byggt upp scenarion där vi är lättfotade om vi ser att Amazon får bra penetrering på den svenska marknaden och då hoppar vi på tåget.

Amazon har rykte om sig att skapa en miljö där prispress är vardag och det är svårt att bygga sitt eget varumärke eftersom man lätt drunknar i bruset. Men sen finns det ju möjligheterna som vi tog upp högre upp i den här artikeln.

"Vi är jättepositiva"

För flera svenska e-handelsföretag är Amazons Sverige-lansering en välkommen nyhet, och av allt att döma finns det ett uppenbart intresse för att sälja via e-handelsjättens sajt.

Det är superspännande med Amazon och att de äntligen kommer med en lokalanpassad version. Vi är jättepositiva eftersom deras fokus på kundservice kommer att lyfta hela e-handelsbranschen, säger Stefan Fragner, vd på Skincity.

Även Teknikproffset kommer med ett positivt besked.

Vi på Teknikproffset är positiva till Amazons intåg på den svenska marknaden. Det kommer ytterligare flytta fram positionerna som helhet för digital handel. Självfallet kommer säkerligen vi som många andra känna av att Amazon gör ett intåg här, men vi har också ambitionerna att sälja och lyckas bra via Amazon. Ser man det ett steg längre känns det tryggt att testa att sälja via Amazon på den svenska marknaden, för att sedan i nästa läge kunna ta det steget längre och leverera till hela Europa, säger Peter Olsson, e-handelschef på Teknikproffset.

Jorge Castro, marknadschef på ABS Wheels berättar att de är redo att göra ett försök på Amazon.se.

Det är intressant för oss på ABS Wheels. Vi tror på Amazon då marknaden för e-handlare blir mer och mer inriktad mot D2C. Alla konsumenter har i dag tillgång till Internet och prisjämförelsesajter. Vi gjorde en satsning på Amazon för några år sen, men det gav inte mycket affärer. Dock tror vi på Amazon denna gång.

Även Ellos-koncernen ställer sig positiva till försäljning på Amazon.

Ellos Group säljer redan idag våra egna varumärken på andra e-handelsplattformar i Norden och Europa. Vi har sett en stark utveckling för våra egna varumärken och det är viktigt för oss att kunna erbjuda dem på externa plattformar för att nå ut till ännu fler kunder. Exempelvis säljs Ellos och Jotex på Cdon.com i Norden sedan 2019 och Jotex på den ledande e-handelsplattformen Westwing i Europa sedan 2018, säger Hans Ohlsson, vd på Ellos Group.

LÄS ÄVEN: Här är Amazon.se – det blir en helsvensk lansering

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap