ANNONS

E-handlarna avslöjar – här är våra betalfavoriter: "Vill ha kontroll"

Ehandel har frågat en rad e-handlare om vilka betalaktörer de gillar
Istock/Pressbilder

"Viktigt att vi styr kundkommunikationen".

ANNONS

Vem ska sköta min kassa-apparat? Och vem ska bli min kassör? Det är frågor alla e-handlare måste ställa sig. För att bygga en egen betallösning är något som kan kostar mer än vad det smakar.

På betalhimlen är Klarna, en välbekant stjärna. Andra betydande spelare är Qliro, holländska Adyen, som tagit stora marknadsandelar i Europa, svenska storbankernas lösning Swish och Wally, Collector Banks egen tjänst. Även Svea Ekonomi har en egen variant. Många e-handlare erbjuder i dag en rad olika varianter, medan andra klamrar sig fast vid en lösning, inte sällan Klarna, eller Qliro.

Men det är inte alltid friktionsfritt när e-handlare och betalbolag krokar arm, för att dra nytta av varandra. Relationen pyr ibland av en del misstänksamhet. Inte sällan kring vem som i slutändan egentligen äger merparten av kundrelationen.

LÄS ÄVEN: Klarnas vd om e-handlarnas kritik: ”Vi ska inte bli ett svenskt Amazon”

En SvD-granskning i höstas visade exempelvis att Qliro, via e-post, vid 18 tillfällen, hade marknadsfört egna privatlån till en kund, under loppet av några månader. Kunden uppfattade reklam-mejlen som påträngande spam.

LÄS ÄVEN: KV riktar stenhård kritik mot Qliros reklam – hotar med rättsliga åtgärder

KV sågade utskicken

Mejlen skickades automatiskt efter att kunden hade online-shoppat och betalat med Qliro. Konsumentverket (KV) sågade tilltaget och beskrev mejlen och dess innehåll som bland annat aggressiva och missvisande. Qliro upphörde omgående med reklamen. Och förklarade att de hade gått ut automatiskt, genererade av en algoritm, som felaktigt kodat av att kunden var intresserad av krediter.

Nätapoteket Meds vd Björn Thorngren skrev i samma veva ett Linkedin-inlägg. Qliros tilltag var bara ett av flera exempel på att betalbolagen tycks ta över allt mer av kundrelationen från e-handlarna, tyckte han.

LÄS ÄVEN: Vem äger kunden? – E-handlare kritiska till betaluppläggen

It- och datorhandlaren Inets vd Erik Wickman höll, i en intervju med Ehandel, med om kritiken. Men slog fast att Klarna är ännu sämre i klassen. Bolagets data-insamlande checkout-tjänst snor orimligt mycket kunddata, menade han.

Vi vill behålla kontrollen över vår kunddata och inte hamna i knät på en stor dominerande aktör som sedan kan diktera villkoren för oss e-handlare, sa Erik Wickman.

Han uttryckte också oro för att Klarna snart förvandlas till en marknadsplats, likt ett svenskt "Amazon". Och varnade för att handlare som nobbar bolaget, riskerar att bli dissade av kunderna.

LÄS ÄVEN: Klarnas vd om e-handlarnas kritik: ”Vi ska inte bli ett svenskt Amazon”

Men Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski tillbakavisade med bestämdhet den idén. Och tryckte på att checkouten ska förenkla för kunden, vilket i förlängningen ökar e-handlarnas försäljning.

Vi ska inte bli marknadsplats för e-handlare och inte heller "ett Amazon", utan hjälpa handlare bli ett konkurrenskraftigare alternativ till Amazon, dundrade Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski tillbaka – och tillade, angående checkouten, att exempelvis storbanker alltid samlat kunddata för att rikta reklam till sina kunder.

Qliro skapar mervärden

Ehandel bestämde sig utifrån höstens bitvis hätska debatt att fråga e-handlare vad de har valt för betallösningar och varför. Vi mejlade ett 50-tal aktörer. Och har nu sammanställt de svar vi hittills har fått in från handlare.

Så. Låt oss börja med CDON. Eldar Terzic, som har titeln CTPO på CDON, berättar att marknadsplatsen använder sig av Qliro som primär betallösning i dagsläget.

Integrationen med plattformen är smidig och enkel. Även när det kommer till att gå ut med produkterbjudanden till marknaden, via deras tjänster. Vi har sedan en längre tid tillbaka ett samarbete med Qliro, som även erbjuder andra tjänster utöver betaltjänsterna. Det tycker vi skapar mervärde och en smidighet för våra kunder, säger Eldar Terzic, som alltså pekar ut Qliros kringtjänster, inom lån och sparande, som positiva komplement för kunden.

"Duktiga aktörer"

Inrednings-handlaren Royal Design har däremot valt en trojka av lösningar: Walley, en tjänst från Collector, samt holländska fintechjätten Adyens tjänst – och Klarna. Därtill har man en egendesignad lösning via Paypal.

Royal Design Group har ju 14 lokala sajter runt om i världen och därför flera partners. Så vi säkrar bästa kundlösningen i land för land. Vi upplever att samtliga svenska PSP:s (Payment Service Providers reds. anm.) – även dem vi inte använder – är duktiga och erbjuder snarlika lösningar i Norden. Och vi har en god relation med alla våra partners, säger Royal Designs vd Magnus Pettersson.

I valet av betalaktörer är det dock viktigt att upprätthålla kontroll över kommunikationen med Royal Design-kunderna, tillägger han. De dialogerna får inte naggas i kanten.

Kunden handlar ju samt returnerar med oss och därför tycker vi det är viktigt att vi styr kommunikationen, säger Magnus Pettersson.

Kostnaden viktig

Inets vd Erik Wickman – som tidigare i Ehandel alltså har uttalat sig kritiskt om Klarnas checkout – uppger att bolaget, utöver primärlösningen Qliro, även använder och erbjuder Swedbank Pay, Swish och Bitpay. Samt SEB och Swedbank för direktbetalningar.

Dessa betalsätt skapar bredd och är de som efterfrågas av våra kunder. De ger en bra köpupplevelse, samtidigt som vi får en bra kostnadskalkyl för egen del, säger Erik Wickman som därmed aktualiserar ytterligare en parameter i PSP-valet, nämligen kostnader.

Mc-handlaren använder flera lösningar

Henrik Zadig – vd för Pierce Group, med en omsättning på runt 1,5 miljarder kronor, och som främst säljer MC-tillbehör – säger att man använder olika betallösningar på olika marknader i Europa, såsom Adyen, Klarna och Paypal.

Genom att använda flera leverantörer av betallösningar kan vi tillhandahålla relevanta lokala betalningsalternativ i de olika länderna – där vi är verksamma, säger Henrik Zadig och fortsätter:

Vi kan också anpassa våra val efter lokala preferenser och optimera våra betallösnings-kostnader. Bland lokala betalningsalternativ använder vi exempelvis Visa/Mastercard, Ideal, Sofort, Klarnas fakturalösning, Swish och Paypal.

Han lyfter alltså fram behoven av lokalt anpassade lösningar när man verkar på flera marknader, och att kunder är vana vid olika typer av tjänster i olika länder.

Fotohandlaren gillar Svea

Men hos it-handlaren Dustin, som omsatte drygt 5 miljarder i fjol, är det enkom Klarna, samt dess checkout-lösning som gäller.

Vi har Klarna eftersom det är en smidig lösning som uppskattas av många konsumenter. Dessutom har vi ett bra samarbete med dem när det gäller support, säger Karin Tränk, Press & PR Manager, till Ehandel.

Betaljättens lösningar brukar pekas ut som tacksamma val, eftersom de träffar brett. Drygt 6 miljoner svenskar använder i dagsläget betaltjänsten.

Men på Scandinavian Photo – återförsäljare av foto-, video- och ljudprodukter i Norden – har man valt en helt annan väg. Där är det istället Svea Ekonomis betallösning som står i fokus, berättar marknadschefen Emelie Olsson.

Sveas betallösning möjliggör en smidig köpupplevelse såväl online som i butik för både privat- och företagskunder i hela Norden där vi har verksamhet. Sedan bytet till Svea har vi sett en ökad kassakonvertering i jämförelse med tidigare lösning vilket talar för att kunderna uppskattar våra olika betalsätt. Att bytet också har inneburit förbättringar för oss som bolag i form av minskad administration och kostnadsbesparingar gör att vi är mycket nöjda med valet av betallösning, säger Emelie Olsson.

NA-KD vill ha skräddarsydda lösningar

Julia Alqvist, Global PR Manager på modeplattformen NA-KD, berättar att man har valt Klarna som lösning på sina fokus-marknader, nämligen Norden, Tyskland, Storbritannien, Holland och Österrike.

Våra kunder åtnjuter därmed flexibla betalmöjligheter, såsom uppdelad betalning och "betala inom 30 dagar, utan ränta". Vi erbjuder också klassiska kort- och fakturabetalningar, vilket innebär att vi kan skräddarsy vår checkout-upplevelse utifrån kundens behov, tack vare Klarnas flexibla erbjudande.

På mindre marknader, utöver de ovan nämnda, använder sig NA-KD istället av holländska jätten Adyens lösning. Julia Alqvist beskriver den tjänsten som en av de starkaste PSP-lösningarna i världen. Den har dessutom en stor global räckvidd.

Adyen erbjuder även lokala skräddarsydda alternativ, med lokala betalningsmetoder. De har även ett högt anseende i världen och drabbas av väldigt få bedrägerier, säger Julia Ahlqvist och fortsätter:

Värt att nämna är att vi även erbjuder Swish som betalmetod i Sverige, via antingen Klarna eller Adyen som PSP-förmedlare.

Klarna vill undvika stora prishöjningar

Bland de e-handlare vi har varit i kontakt med är Klarna uppenbarligen det vanligaste valet. Men både svenska Klarna-utmanaren Qliro och holländska Adyen återkommer. Scandinavien Photo, som istället valt Svea Ekonomins variant, sticker därmed ut i sammanhanget. Intrycket är också e-handlarna överlag är nöjda med sina samarbeten med betalaktörer.

CDON ser exempelvis mervärden i Qliros kringtjänster – och många beskriver Klarnas lösningar som väldigt kundvänliga och flexibla. Samtidigt använder somliga holländska Adyen för att nå en större internationell täckning. Adyen beskrivs även som pålitligt och lokalt anpassningsbart av NA-KD. Vad en betaltjänst kostar att använda för en e-handlare pekas också ut som viktigt.

Ehandel frågade i september förra året Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski om det skulle vara problematiskt om bolaget intog en allt för monopolliknande ställning i Sverige. Och han berörde då prisfrågan.

Ja, det kan det ju vara om vi börjar dra upp våra priser mot skyhöga nivåer. En sådan utveckling förstår jag gör många nervösa. Men det är inte vår ambition. Det kan funka kortsiktigt. Men det enda man gör är att bjuda in konkurrens. Mer kostnadseffektivt är istället att ta bort dåliga och oetiska produkter, sa han då.

Lista: Här är e-handlarnas betallösningar

CDON: Qliro.

Royal Design: Walley (Collector-lösning) Adyen (holländsk fintech-jätte), Klarna och Paypal.

Inet: Primärt Qliro.

Pierce Group: Primärt Adyen, Klarna och Paypal.

Dustin: Klarna.

Scandinavian Photo: Svea Ekonomis betallösning.

NA-KD: Primärt Klarna, men även Swish.

David Gustavsson
david@ehandel.se