Under årets Black Week omsatte Adlibrisgruppen 78 miljoner kronor och var därmed på god väg mot att nå sitt mål för året. För ett par år sedan bestämde sig företaget - som utöver Adlibris omfattar e-handelsbutikerna Roliga prylar, Bamba, Kökets favoriter, Yayday och Odla - för att det skulle nå en omsättning på två miljarder.
LÄS ÄVEN: Adlibris merförsäljningsplan: Läkemedel i kundernas paket
"En viktig milstolpe"
Och nu kan e-handelskoncernen rapportera att målet är nått. Under de senaste 12 månaderna har Adlibrisgruppen nämligen nått sitt efterlängtade omsättningsmål.
- Efter en period av fallande försäljning satte vi i början av 2015 upp målet att nå två miljarder i omsättning. Det är därför en viktig milstolpe för oss och en bekräftelse på att vi är på rätt väg med våra satsningar. Samtidigt är vi bara i början av vår utveckling att fortsätta driva e-handeln framåt och fortsätta skapa ännu bättre och smidigare kundupplevelser, säger Adlibrisgruppens vd Johan Kleberg i ett pressmeddelande.
Förutom en lyckad Black Friday-kampanj kan Adlibrisgruppen notera att det finns ett fortsatt stort intresse för Adlibris pysselsortiment. Segmentet pyssel & DIY, leksaker och papper & kontor ska ha ökat med 162 procent under de senaste 12 månaderna.
LÄS ÄVEN: Försäljning inte primära målet med Adlibris nya innehåll
Fysiska böcker står för 80%
Många är även intresserade av att köpa fysiska böcker, som under det senaste året har stått för 80 procent av Adlibrisgruppens försäljning. Men även på andra håll i företaget märks stora framgångar. Som exempel ska Kökets favoriter ha ökat sin omsättning med 119 procent på ett år.
LÄS ÄVEN: Nådde 20 miljoner första året - nu tas succén till Finland
Hur helåret 2017 slutar för Adlibrisgruppens del återstår fortfarande att se, men enligt Johan Kleberg ser det positivt ut för de veckor som återstår.
- Allt tyder på att vi kommer att göra en riktigt bra julhandel i år igen. Vi vet att allt fler kunder upptäcker hur enkelt och prisvärt det är att handla julklapparna hemifrån och vi märker redan nu på vår försäljning att den trenden är starkare i år än tidigare, säger Johan Kleberg.