Proteinpulver och kostillskott verkar gå utmärkt även i svåra tider. När vi tittar på e-handlaren Protein.se och deras senaste verksamhetsår, som avslutades i juni 2023, kan vi i alla fall konstatera att de sålt bättre än någonsin.
Omsättningen ökade från 107,3 till nya rekordnoteringen 124,4 miljoner kronor. Dessutom stärktes resultatet, efter finansiella poster, riktigt ordentligt från 313 000 kronor till 2,5 miljoner kronor. Det innebar också att soliditeten fick sig en skjuts från 40 till 43 procent.
Vi fortsätter att växa under året trots en tuffare ekonomisk situation för konsumenterna samt en svagare krona, konstaterar man i årsredovisningen.
Samtidigt har man bäddat för framtida tillväxt även på den brittiska marknaden och fått en drömstart direkt.
Under året har vi startat dotterbolaget Protein Corporation Ltd i Storbritannien, som på bara några månader har fått en strålande utveckling. Vi fortsätter att anpassa oss efter förändringar i konsumenternas behov och efterfrågan för att skapa de bästa produkterna vi kan för våra kunder, skriver de.
Tror på fortsatta ökningar
Med stark medvind i ryggen förväntar man sig även att den så positiva utvecklingen fortsätter framgent. Något som inte är helt vanligt i dagens läge.
Trots ekonomisk osäkerhet är vi väldigt optimistiska inför framtiden. Vi avser att under kommande år expandera till ytterligare marknader och förväntar oss se både fortsatt tillväxt och ökad lönsamhet, dels genom att befintliga marknader fortsätter att växa, dels att vi går in i nya. Nya innovativa produkter i egna varumärken tycker vi är häftigt och bidrar även till att kunder återkommer och fortsätter handla, skriver de.
Det betyder dock inte att man kan slå sig till ro och bara räkna hem pengarna, tvärtom. Man kommer fortsätta att jobba aktivt för att minimera påverkan från de utmaningar som alla handlare kämpar mot just nu.
I likhet med många andra företag står vi inför vissa risker och osäkerhetsfaktorer som i nuläget är extra tydliga. Dessa inkluderar fluktuationer i växelkurser, konkurrens på de marknader vi verkar på och potentiella leverantörsproblem.