Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

E-handlarens satsning kom av sig - omsättningstapp och miljonförlust

Lucas Wasniewski, vd för Flowlife
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

"Nådde inte de tillväxtmål som sattes upp".

ANNONS

Svenska Flowlife, som blivit kända för sina massagepistoler, har levererat en stabil tillväxt de senaste åren med en ökning från 13,5 miljoner kronor 2019 till 42,4 miljoner året efter. 2021 omsatte e-handlaren strax över 70 miljoner men fjolårets siffror är inte lika muntra.

LÄS ÄVEN: Efter kapitaltillskottet – nu går e-handlaren in i Nederländerna

Under 2022 stannade omsättningen på 62,4 miljoner kronor. Till skillnad från tidigare år så blev det även ett minusresultat på sista raden. Resultatet, efter finansiella poster, landade på -25 miljoner kronor. Att jämföra med en vinst på nästan 5 miljoner föregående år.

Trots kostnadsreduceringar förändrades marknadens köpkraft snabbare än vad som förväntades. Detta resulterade i ett negativt resultat för 2022, skriver bolaget i sin senaste årsrapport.

Utlandssatsning kom av sig

I höstas meddelade Flowlife, som tidigare i år utsågs till Årets E-handlare i sin kategori, att bolaget tagit in nytt kapital vid en nyemission. Summan avslöjades inte då men enligt bolagets årsredovisning rör det sig om en summa på 16,3 miljoner.

Kapital som skulle användas för finansiera fortsatt tillväxt och en kommande utlandsexpansion. En satsning som verkar ha kommit av sig.

I början av 2022 sattes tillväxtmål med avsikt att växa på flera marknader i Europa. Den tänkta tillväxten finansierades med en nyemission. Med tanke på yttre faktorer som påverkat världen i stort, men i synnerhet e-handeln, nåddes inte de tillväxtmål som sattes upp. Under året förändrades målen och flera kostnadsreduceringar gjordes, skriver man i rapporten.

Dela artikeln: