ANNONS

E-handlarens revansch - efter mardrömmen: "Vi var osynliga"

Det var svårt att hitta Jackan ett tag, men nu är de tillbaka med besked

Allt gick fel på en gång, men nu är det positiva tongångar igen.

ANNONS

E-handlaren Jackan har satsat stenhårt på en väldigt specifik produktkategori. Som namnet avslöjar är det jackor som gäller för nästan hela slanten. Bolaget, som grundades 2012, har också haft en stadig omsättning på mellan 15 och 18 miljoner kronor de senaste åren.

Men under det senaste verksamhetsåret, som avslutades i mars 2023, dalade försäljningen till 13,7 miljoner. Dessutom bröts lönsamhetstrenden, med en förlust på -715 000 kronor, efter vad man beskriver som påtagliga utmaningar.

Hösten 2022 drabbades vi, till stor del som en följd av pandemin, av betydande leveransförseningar. Stora försändelser anlände betydligt senare än förväntat, med en märkbar inverkan på vår försäljning under augusti, september och oktober. Dessa förseningar resulterade även i en ökad lagerbelastning under perioden, vilket i sin tur påverkade våra marginaler negativt, skriver bolaget i årsredovisningen.

Men det tog inte slut där. I samma veva drabbades man nämligen av alla e-handlares mardrömsscenario. I samband med bytet av webbserverleverantör från Oderland till Amazon inträffade det som inte får hända.

Tyvärr resulterade övergången i ett allvarligt tekniskt misslyckande. Vår webbplats förlorade nästan helt sina placeringar på Google-sökresultaten. Vi var helt enkelt osynliga för användare, som sökte efter jackor på Google. Orsaken till detta var en felaktig konfiguration av vår sitemap, vilket vi inte upptäckte förrän i juni 2023. Denna händelse resulterade i en betydande minskning av vår försäljning.

På väg mot vinst igen

Nu verkar det dock som om e-handlaren har lämnat det värsta bakom sig. Under sensommaren och hösten förra året fick man nämligen ordentlig fart på affären igen. Dessutom så pass mycket att de röda siffrorna kan bli ett minne blott.

Det nya bokföringsåret, som inleddes den 1 april 2023, visar en positiv utveckling. Under perioden augusti till oktober har vår försäljning ökat med 14,5 procent och bruttovinsten ökat med 40 procent jämfört med föregående år. Denna utveckling ger oss tilltro till ett positivt resultat för innevarande bokföringsår, skriver de.

Nils Lund
nils@ehandel.se