E-handeln Hill Ceramic levde länge vad företaget beskriver som en "ganska anonym tillvaro" som underleverantör till de större byggvaruhandelsföretagen. Men tidigare i år tog en ny plan form. Hill Ceramic, som bland annat säljer kakel och klinker, bestämde sig för att skapa en plattform som skulle underlätta för både leverantörer och e-handlare, samt vara öppen för beställningar från både företag och privatpersoner.
Ska kapa ett av kundens led
Sagt och gjort. Företaget, som har grundats av Michael Martenhill och Daniel Carlsson, tog fram ett API som gör europeiska kakel- och klinkertillverkares lagersaldon tillgängliga för slutkunden. Företag som agerar återförsäljare åt Hill Ceramic, som till exempel Bygghemma och Byggmax, får samtidigt fördelen av att kunna se leverantörernas saldon i realtid.
Enkelt förklarat brukar e-handlare inom kakelsegmentet handla från lokala grossister som sedan droppshippar varan från leverantören direkt till kunden. Hill Ceramics mål är att kapa ett led så att slutkunden får tillgång till leverantörens sortiment och lagersaldo.
- Vår nya affärsmodell innebär att vi är ett mellanting av Marketplace, Alibaba och Amazon. Marketplace eftersom vi har ett enormt utbud, Alibaba för att vi handlar direkt från tillverkare och Amazon för att vi säljer direkt till slutkunder vilka kan både vara privata och företag, berättar Michael Martenhill för Ehandel.se.
Vill inte konkurrera med återförsäljarna
I slutet av december räknar Hill Ceramic med att ha information om 15 000 produkter tillgänglig på sin sida. Företaget har i dag avtal med 10 leverantörer som tillsammans tillhandahåller 25 000 produkter.
- Detta är produkter som finns på lager någonstans i Europa, här finns inga gränser när man väl övertygar leverantörerna, vilket ibland är det som är det stora jobbet!
Hill Ceramics plattform och affärsmodell ska dock vara skalbara, vilket innebär att bolaget räknar med att kunna expandera sin service till hela Europa. I slutet av nästa år är tanken att 250 000 produkter ska finnas tillgängliga via Hill Ceramics sida.
För att kunna hålla sin önskade tillväxttakt har Hill Ceramic öppnat ett extra kontor i Ukraina, varifrån Michael Martenhill kommer att arbeta under större delen av 2019. Kontoret har i dag sju anställda som arbetar med allt från teknikutveckling till den dagliga driften.
Vad blir den stora vinsten för er och era kunder jämfört med hur ni har jobbat tidigare?
- Vi har fortfarande bra och värdefullt samarbete med många återförsäljare, både online och offline. Men att inte kunna optimera försäljning i realtid utefter lager och pris har kostat oss mycket i utebliven försäljning.
"Räknar med mycket stark tillväxt"
För helåret 2018 räknar Michael Martenhill med att Hill Ceramic ska landa på omkring 15 miljoner kronor i omsättning. Året har ägnats åt att automatisera systemet och att "rensa ut dåliga affärer", och nästa år är det meningen att de här satsningarna ska bära frukt.
Om allt går enligt plan ska omsättningen komma upp i det dubbla, det vill säga 30 miljoner kronor, under 2019.
Hur ser ert mål ut på sikt?
- Att växa handlar om så klart att bredda och fördjupa sortimentet inom kakel- och klinker-kategorin, lägger vi sedan till relaterade kategorier så har vi också ytterligare tillväxtfaktorer, adderar vi nya marknadssegment, exempelvis proffs och slutkonsument så är det en ytterligare tillväxtfaktor. Nästa steg efter det blir att applicera denna plattform kontinentalt i Europa. Vi räknar med en mycket stark tillväxt efter 2019 också, kanske en ännu starkare.