Det är inte bara i Sverige som influencers bidrar till rejäla försäljningssuccéer i e-handeln. Om en influencer står bakom en viss produkt flyger den ofta av lagerhyllorna, något vi sett flera exempel på de senaste åren.
LÄS ÄVEN: Influencerdrycken blev en megasuccé - "knappt fått tag i en"
Nu har fenomenet inträffat i Norge, där e-handlaren Blush.no nyligen fick se en ordentlig rush efter en nylanserad parfym. Detta trots att det fortfarande är okänt för de allra flesta hur parfymen doftar.
Intresset har varit enormt och över 1000 parfymflaskor försvann på några få dagar, säger Christine Stålnacke, CMO på Blush, i ett uttalande.
Bakom parfymen, som fått namnet VAAG, står de norska influencertvillingarna Vita och Wanda Mashadi, som med produktsläppet vill lyfta fram vikten av att våga vara sig själv.
Parfymen släpps den 5 augusti, men förhandsförsäljningen drog igång redan den 25 juli. Och intresset har alltså varit stort.
Enligt uppgifter till Ehandel.com var det en självklarhet för Vita och Wanda att samarbeta just med Blush.
Blush var ett naturligt förstahandsval för oss. Vi har själv shoppat mycket i webbutiken och har alltid fascinerats och imponerats av Blushs utbud av parfymer. Och de vet inte bara mycket om doft, de satsar också mycket på mångfald och hållbarhet, ämnen som också är viktiga för oss. De är en spelare som agerar med hjärtat och arbetar för att göra skillnad. Vi älskar det, säger de i en gemensam kommentar.
LÄS ÄVEN: Besöksrekord hos Nordicfeel efter Ingrossos lansering