Många branscher har drabbats hårt av pandemin, men inredningsbranschen hör till vinnarna. Nya siffror från design- och inredningsföretaget Kid’s Concept visar att företaget under pandemiåret 2020 nästan dubblade sin omsättning och samtidigt tog ett stort kliv framåt på lönsamhetssidan.
Under året som helhet nådde e-handlarens försäljning upp i 81 miljoner kronor. Vinsten uppgick till 14,8 miljoner. En rejäl succé med andra ord, inte minst med tanke på att företaget så sent som 2016 och 2017 drogs med förluster.
Vi hade problem med kvalitén på produkterna hos en av våra leverantörer. Vi hade samarbeten som inte var bra för företaget som vi fick säga upp och vi hade leveransförseningar. Vi fick göra en omstart. Det var bara att kavla upp ärmarna och göra en offensiv satsning framåt. I samband med det tog vi in nya delägare och satte en stark styrelse med kompetens inom många olika områden, säger medgrundaren och vd:n Anna Enander, i ett pressmeddelande.
Kid’s Concept har specialiserat sig på egendesignade barnmöbler och leksaker med fokus på hållbarhet, ett upplägg de menar att de åtminstone inledningsvis var ganska ensamma om i branschen.
"Ser en tydlig trend"
Men när bolaget väl hade kommit på fötter efter de första tuffa åren slog alltså pandemin till. Det som först såg ut som ett ytterligare ett orosmoln visade sig dock bli en vändpunkt. Företaget satsade bland annat på digitala showrooms och tog tillfället i akt att gå in på nya marknader.
I dag finns varumärket på 30 marknader och exporten står för 70 procent. I Storbritannien, som är bolagets näst största marknad efter Sverige, finns Kid’s Concept bland annat hos premiumåterförsäljare som Selfridges och Liberties. Nu är siktet inställt på att växa ytterligare i och utanför Sverige och Kid’s Concept har inlett samarbeten med stora återförsäljare i bland annat Frankrike och Australien, skriver företaget.
Det ökade intresset för inredning i kombination med ett växande fokus på hållbarhet passar gänget bakom Kid’s Concept som handen i handsken. Företaget ser ljust på framtiden.
Vi ser en tydlig trend att barnfamiljen prioriterar vår typ av produkt både som en leksak och en inredningsdetalj. Vi fortsätter att investera i både B2B och B2C, för att ytterligare stärka vår digitala position.
LÄS ÄVEN: Flygande succén som vägrar mattas av - nu ska de erövra Europa