ANNONS

E-handlarens drönarkupp i kampen mot Amazon: "Har gått jättebra"

Anders Widegren och Tambur "testade" drönare

Hyllas efter "testerna".

ANNONS

Hur tar man upp kampen mot Amazon i Sverige? Försöker knäcka dem tidigt på drönarleveranser, så klart. Den Stockholmsbaserade e-handlaren Tambur, som också har en butik i huvudstaden, lade ut ett skämtsamt klipp på Instagram i form av en nyhetssändning där man "testade" drönarleveranser. Tilltaget fick massor av glada tillrop. Samtidigt visade det sig även finnas en efterfrågan.

Det var ju en plojgrej på att Amazon lanserade i Sverige och fick mycket uppmärksamhet. Så vi ville göra en humorgrej. Sen var det några som verkar ha tyckt att det där var en bra idé, säger Anders Widegren, grundare av Tambur, till Ehandel.

Med tanke på responsen kanske ni ska testa att göra drönarleveranser som en kul grej till andra sidan gatan i alla fall?

Haha, ja vi tänkte först göra en liten provleverans på skoj till en granne. Så det är väl inte omöjligt att vi gör Sveriges första drönarleverans, skrattar han.

De har dessutom all anledning att vara glada just nu. För trots, eller kanske på grund av, pandemin har bolaget fått ett enormt genomslag i år.

Det har gått jättebra. Vi har nästan dubblat under corona. Man kan säga att det har varit vårt genombrott. Med allt tråkigt som varit med corona, så har det ändå varit bra för oss. Vi ligger på dubbelt så mycket både online och i butiken.

Men det kunde ha slutat annorlunda. Precis när Covid-19 slog till såg det nämligen inte lika ljust ut inledningsvis. Det visade sig dock vara lugnet före stormen.

Jag blev lite förvånad att det gick så bra i våras. Första veckan i mars tog det stopp, men efter det blev det fullt drag. Och vi har ökat både i butiken och på webben.

Hur stor är e-handeln kontra butiken för er försäljningsmässigt?

Det har väl varit ungefär 70 procent som kommer från webben och 30 procent för butik, men nu har vi varit nere mot 60/40 och i oktober var till och med butiken större än webben.

Tambur, som har ett brutet räkenskapsår, gjorde bokslut i mars och landade då på 4,9 miljoner kronor i omsättning och 34 000 kronor på resultatraden. Men nu har man alltså fått sig ett ordentligt lyft och är på väg mot helt nya höjder.

Avslutningsvis, hur ser ni på Amazon.se som försäljningskanal?

Det är inte aktuellt för oss i dagsläget, vi säljer främst andras varumärken även om vi också har ett litet, eget sortiment. Men vi har en tanke om att kanske köra en till två produkter där med ett annat varumärke och inte som Tambur. Det får dock bli en fråga längre fram i tiden, vi har fullt upp just nu, säger Anders Widegren.

Nils Lund
nils@ehandel.se