ANNONS

E-handlarens drag efter hårda kritiken: "Ansvaret är vårt"

Ann Adelsson och Gudrun Sjödén svarar på kritiken och lovar bättring

Anklagades för mobbning och hot.

ANNONS

Modehuset Gudrun Sjödén, som också är en av landets mest framgångsrika e-handlare, har anklagats för en hård och ålderdomlig jargong, där både tidigare och nuvarande medarbetare upplevde både hot och mobbning. Men det ska det bli ändring på nu, enligt Gudrun Sjödén och vd Ann Adelsson.

Enligt SVT har bolaget tillsatt en oberoende granskning, för att komma till rätta med problemen.

Bilden man får är en arbetsplats som ej respekterar medarbetare och som hanterar psykosociala frågor illa – något vi tar till oss av, skriver man i ett uttalande.

Ledarduon tar på sig ansvaret och lovar bättring.

Vi ska självklart ha nolltolerans mot alla former av diskriminering, mobbning och rasism. Våra medarbetare vet hur de anmäler kränkande särbehandling och vår organisation kan agera och hantera frågorna. Här är vi från ledningens sida självkritiska – vi måste bli bättre i både kommunikation och genomförande av företagets värderingar. Ansvaret är vårt.

Ska återställa förtroendet

Bolaget ska ha fördjupat sitt arbetsmiljöarbete i augusti förra året, då tillsammans med fackförbundet Unionen. Men det finns alltså mer i övrigt att önska.

Förtroendet för företaget är skadat och det är nu vårt arbete, hårda arbete, att återställa det. Vi har respekt för att det kan komma att ta tid och våra fantastiska medarbetare ska både veta och känna att vi som arbetsgivare arbetar tillsammans med dem längs vägen, skriver de.

LÄS ÄVEN: E-handlaren anklagas för skräckmiljö: "Kränkningar och hot"

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap