Malmö-baserade Smartphoto, som säljer personliga fotoprodukter, fick ett rejält uppsving under 2020. Bolaget bedriver sin verksamhet i Sverige, Danmark, Finland, Irland och Storbritannien via lokala hemsidor för respektive marknad.
Här tillåts kunderna trycka sina egna bilder och skapa sin egen design på allt från mobilskal till fotoböcker och kläder. Och konceptet har bevisligen varit mycket uppskattat då bolaget visat på en stadig tillväxt genom åren.
Vände till vinst
Under förra året tog man dock ett stort glädjeskutt när omsättningen ökade från 83,5 till 101,4 miljoner kronor. Samtidigt lyckades man vända förra årets förlust på minus 392 000 kronor till vinst på 3,3 miljoner kronor efter finansiella poster.
Bolaget har med andra ord haft en fin position när svenskarna fokuserat mer på hemmet sedan pandemin drog in. Och framgångarna ser inte ut att avta.
Effekten av åtgärderna mot Covid-19-viruset har utvärderats på nytt. Gruppen förväntar inte att coronaviruset ska ha något negativ inverkan på utsikterna för 2021, skriver man i årsredovisningen.