Vår följetong, där vi räknar ned mot årets Black Friday-rusning, fortsätter. Den här gången har turen kommit till Teknikdelar.se att berätta hur de löser den enorma readagen, som i år inkräktar på julhandeln.
Här väljer man inga egna lösningar, utan accepterar läget som det är och försöker att anpassa sig efter verkligheten.
Det här året kommer Black Friday, Cyber Monday och julhandeln att flyta ihop, med tanke på hur sent årets Black Friday startar. Så en summering att samtliga funktioner såsom inköp, kundtjänst, lager och marknadsföring bör trimmas in i minsta detalj för att leverera en bra upplevelse till kund, men även överträffa interna mål. Det stora orosmomentet är dessvärre logistiken, så vi hoppas att även Postnord gör en bra analys och förberedelse, berättar Talal Alshammari, vd för Teknikdelar.se, för Ehandel.
LÄS ÄVEN: E-handeln rustar för Black Friday-storm – ”Kaos är att vänta”
Med höga ambitioner att få ut leveranser till kunderna snabbt uppstod det problem i logistikkedjan för Teknikdelar.se under förra årets rearusning. Lösningen blev att själva bistå Postnord med utkörning.
Vi upplevde lokala problem, då upphämtningstiderna var väldigt statiska, vi ville ju erbjuda våra kunder möjlighet att få hem sina beställningar redan dagen efter. Så lösningen på det blev att efter tidsfristen för när Postnord hämtar upp så fyllde vi våra privatbilar med säckar och paket för att köra några turer till Postnords centrala hubbar i Malmö.
Drygt 4000 beställningar
Själva har de utökat sin lageryta gånger tre för att möta efterfrågan när trycket ökar och beställningarna rullar in i strid ström. Så logistiken blir förstås än en större utmaning i år.
Vi hade en del utmaningar förra året på grund av brist på lageryta. Med en tidigare lageryta på endast 700 kvm, så blev utmaningarna för stora när vi fick in drygt 4000 beställningar på Black Friday-dagen. För att tackla problemen och lägga grunden för en fortsatt bra tillväxt har vi under året flyttat till större lokaler så nu huserar vi på en yta som är 2000 kvm. Vi kommer att förstärka personalstyrkan i kundtjänst för att kunna ha fortsatt hyggliga svarstider.
Kan slå på marginalerna
Och så var det ju det här med risken för minskade marginaler. Den verkar inte vålla någon större huvudvärk för det Malmö-baserade företaget.
Självklart kan det slå på marginalerna vilket är naturligt med tanke på att det blir en extrem kampanjintensiv period. Vi har haft en väldigt fin tillväxt jämfört med förra året, vilket innebär att vi har möjlighet att köpa in större volymer och därmed få bättre priser från våra leverantörer. Detta i kombination med ett gediget arbete för kampanjplaneringarna så är jag trygg i att vi både kommer att ha både konkurrenskraftiga erbjudanden och en hyfsad marginal.
LÄS ÄVEN: Så möter e-handelsjätten Black Friday-kaoset – ”Vi förstår oron”
***
Vad är er strategi för att möta årets krock mellan Black Friday och julhandeln? Är den ett orosmoment eller rentav välkommen?
Skriv och berätta för oss på nils@ehandel.se.