ANNONS

E-handlarens bästa vän: Kinberg Batra och Lexington-grundarna investerar

Denjo Dogs grundare Victoria Carlsson och Robin Grann

Tar in 3,5 miljoner inför expansionen.

ANNONS

E-handlaren och premiumvarumärket Denjo Dogs genomför en ny investeringsrunda. Bolaget, som grundades 2017, tog in kapital även 2018 då bland andra investmentbolaget Backing Minds gick in i företaget.

LÄS ÄVEN: Designade hundprylar på nätet får in miljonbelopp

Nu går Backing Minds och den befintliga delägaren Saeid Esmaeilzadeh in med ännu mer pengar, samtidigt som Anna Kinberg Batra och Lexingtons grundare Kristina och Tommy Lindhe väljer att investera. Den nya rundan omfattar totalt 3,5 miljoner kronor.

Vi är glada och förhoppningsfulla över att ha fått möjligheten att följa med på Denjo Dogs framtida resa. Vi tror att det finns stor potential inom segmentet husdjur och e-handel, speciellt med varumärkets fina produkter. Vi hoppas kunna vara med och bidra med våra erfarenheter, och vi tror på entreprenörerna bakom bolaget, kommenterar Kristina och Tommy Lindhe i ett pressmeddelande.

Denjo Dogs ser tillbaka på ett år då inte bara e-handeln ökade rekordartad, utan extra många passade på att skaffa hund. Win-win, med andra ord.

Vi har sedan mars förra året sett en tydlig, starkt uppåtgående trend i sökningar på olika hundtillbehör online, i linje med utvecklingen av antalet nya hundägare. Detta resulterade i en 200-procentig omsättningsökning för Denjo Dogs under 2020, en tillväxt som hade varit större om inte flera leverantörer i Europa hade haft svårt med produktion och logistik till följd av pandemin. I år står vi bättre rustade inför eventuella förseningar i produktionsledet. Marknaden ser samtidigt ljus ut inför 2021 i och med den ökade onlinenärvaron bland konsumenter, säger Victoria Carlsson, vd och grundare.

Nu är planen att expandera utomlands och att på sikt bli "Europas ledande hundvarumärke online".

Den europeiska marknaden för hundtillbehör är enorm och vi ser att det ännu inte finns något bolag som tagit position som det ledande, moderna livsstilsvarumärket online för hundägare. Med ett stort antal egendesignade produkter i sortimentet ska vi nu göra intåg på nya marknader med visionen att bli Europas ledande hundvarumärke. Med de nya investerarna kommer inte bara pengar som möjliggör
expansionen utan även otroligt mycket kompetens och erfarenheter, något som vi ser att vi kan dra stor nytta av i vår resa framåt, säger Victoria Carlsson.

LÄS ÄVEN: Ny designhandel på nätet sätter hunden i centrum

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se