Många handelsföretag har drabbats hårt som en följd av Covid-19, men hos en del företag har viruset faktiskt gett försäljningen en skjuts. Vi har till exempel kunnat berätta om ett ökat intresse för kaffe samt för inredning i form av posters.
LÄS ÄVEN: E-handelsraketen vägrar bromsa - ökar 400 procent
"Ser en ny målgrupp"
Ovanligt många kunder verkar också vara på jakt efter alternativa transportmedel. Åtminstone om man ska döma av försäljningen hos elmopedaktören Vässla, som nu rapporterar en försäljningsökning på 300 procent under årets första kvartal.
Vi ser en ny typ av målgrupp som vill åka effektivt till jobbet utan att riskera att smittas. Så jag tror att det är en beteendeförändring som coronaviruset för med sig. Det är åtminstone det vi hör när vi i pratar med kunder. Man åkte tidigare buss eller tåg till jobbet men nu vill man hellre åka individuellt, säger vd:n och grundaren Rickard Bröms till Ehandel.
Var ökningen så att säga planerad, eller kom den som en överraskning?
Vi hade planerat för denna ökning i budget men när vi gjorde den så visste vi ju inte om Covid-19. Såklart har vi haft respekt för följderna av viruset och inte varit säkra på hur det ska påverka oss. Men nu känner vi oss tryggare med att det inte påverkar vår verksamhet i Sverige eftersom vi är helt e-handelsbaserade. Det är tuffare om man säljer från butik.
Storsatsade på marknadsföring
För att surfa på framgångsvågen valde Vässla att i förra veckan dubbla sin marknadsföringsbudget. Det resulterade i att man mer än dubblade försäljningen och samtidigt nådde ett nytt rekord - nämligen en miljon i försäljning på en enda vecka.
Urbanisering leder till ökad trängsel som leder till ökade miljöbekymmer. Coronan spär på detta ytterligare där folk vill undvika kollektivtrafik. Dessutom har alla sharingaktörer blivit rejält stukade men minskad efterfrågan och en viss pivot mot personligt ägande sker, sammanfattar Rickard Bröms.
Utöver Sverige fokuserar Vässla på att växa i Tyskland och Spanien, men i de länderna går det enligt Rickard Bröms i princip inte att göra affärer just nu. När situationen förändras och det blir lättare att få fart på affärerna är Vässlas plan att nå ut till de tyska och spanska konsumenterna främst via återförsäljare.