ANNONS

E-handlaren växer igen - efter bakslaget: "Har gradvis förbättrats"

Alva har nått första miljonen - öppnar popup i Göteborg
Johanna Lindberg och Alexander Hars, grundare av Alva Linen

Men tufft år för marginalerna.

ANNONS

Alva Linen, som säljer sängkläder i ekologisk bomull, växer igen. Bolaget ökade försäljningen från 9,4 till drygt 9,6 miljoner kronor under sitt senaste verksamhetsår, som avslutades i augusti 2023.

Efterfrågan har gradvis förbättrats under året vilket är positivt för bolagets utveckling framåt, konstaterar man i årsredovisningen.

Marginalerna fick sig dock en törn och resultatet, efter finansiella poster, sjönk från 1 miljon till 616 000 kronor. Bolaget stärkte dock soliditeten från 79 till 81 procent.

Man verkar också ha hållit i kostnaderna på ett bra sätt, trots en utmanande omvärld. De steg förvisso från -8,5 till -9,2 miljoner, men drevs föga överraskande upp av utgiftsposten handelsvaror som ökade från -1,7 till -2,3 miljoner. Men övriga externa kostnader minskades från -6 till -5,9 miljoner.

Långt ifrån rekordet

Tittar vi historiskt så är Alva Linen fortfarande en bra bit från rekordåret 2020/21, då försäljningen uppgick till 13,1 miljoner med ett resultat på 3,8 miljoner.

Men bolaget är också en bra bit före 2019/20, då man inte var pandemidopade, där omsättningen stannade vid 6,7 miljoner. Så man verkar med andra ord ha lyckats behålla en hel del av de nya kunderna som tillkom under pandemin.

LÄS ÄVEN: Bakslaget för Alva efter superåret - “vi ökade så enormt”

Nils Lund
nils@ehandel.se