År 2016 sjösattes Chimi av Daniel Djurdjevic och Charlie Lindström. Solglasögonvarumärket tillika e-handeln som skulle komma att göra succé.
Under 2022 nådde omsättningen över 137 miljoner kronor. Nu har bolagets värdering ökat från 390 till 500 miljoner kronor, rapporterar Di Digital. Bolaget tar in 20 miljoner i en nyemission med befintliga delägaren Eequity som största investerare.
Det som sticker ut lite extra är dock att flera stora profiler är med på tåget den här gången. Bianca Ingrosso blir ny delägare. Estrid-grundaren Ben Elias och H&M-miljardären Nils Tham deltar också i rundan.
Det känns jättekul att fortsätta etablera varumärket internationellt i en runda där vi utöver profilerade investerare även fått in ett gäng vänner och bekanta som verkligen tror på oss, säger Daniel Djurdjevic, i ett uttalande.
"Befinner oss i momentum"
Med färskt kapital i kassan tar man nu sikte på att passera 200 miljoner kronor i omsättning i år. Bland annat med hjälp av två nya butiker. Den ena i Paris, som öppnade för en vecka sedan, och den andra i New York som har premiär i höst.
Vi är ödmjuka inför att folk har mindre pengar i plånboken just nu men vi ser att vi befinner oss i momentum där vi hela tiden växer, inte minst tack vare våra internationella satsningar på strategiskt valda marknader. säger Daniel Djurdjevic.