Uzbekistan har fått sin första enhörning. Efter att ha plockat in runt 1,2 miljarder kronor, med en värdering på drygt 12,4 miljarder kronor, är det e-handelsstartupen Uzum som kan titulera sig just detta, rapporterar Techcrunch.
Grundarna inspirerades av Amazon och byggde upp ett leveransnätverk en marknadsplats och en betalningstjänst med köp nu/betala senare-funktion. Det efter att de sett att landets invånare främst handlade via sociala medier när de shoppade online.
Det var en överraskning att se att smartphonepenetrationen var så hög och att telekominfrastrukturen fanns på plats, men att det saknades riktig e-handel och fintech, säger Djasur Djumaev, medgrundare och vd, till sajten.
Marknadsplatsen sjösattes i oktober 2022 och har sedan dess vuxit till att i dag ha över 8 miljoner aktiva användare varje månad. Dessutom kan man stoltsera med över 9 000 handlare på plattformen.
Två tredjedelar av pengarna från den färska investeringsrundan ska användas till finansiering för fintechaffären, medan den resterande tredjedelen går in i e-handeln.
Vi vill bygga ut produkterna, förbättra infrastrukturen i vår e-handel och finansiera vår fintech, säger Djumaev.
Bolaget kommer också, om allt går som det ska, att öppna landets största logistikcenter för e-handel i juni. Det kommer att mäta smått hisnande 112 000 kvadratmeter. Men målsättningen är att expandera till över 500 000 kvadratmeter de kommande åren.