ANNONS

E-handlaren syr i hop ett showroom till: "Dröm"

Grundarna Alexander Moström och Daniel Apler
Blugiallo/Pressbild

"Härliga personligheter".

ANNONS

BorĂ¥sgrundade Blugiallo betyder "blĂ¥gul" pĂ¥ italienska och är namnet pĂ¥ en e-handlare som bland annat säljer mĂ¥ttsydda kostymer, kavajer och kostymbyxor pĂ¥ nätet.

Efter att kunden har klickat pĂ¥ bilder som visar olika kroppstyper, räknar algoritmerna fram rätt mĂ¥tt.

Men Blugiallo har ocksĂ¥ tre showrooms dit kunden kan gĂ¥ för att testa kläderna direkt i butik. E-handlaren har även personal pĂ¥ plats som hjälper till med köpresan, även om den startade online. Man har tvĂ¥ butiker i centrala Stockholm och en i BorĂ¥s, där även huvudkontoret ligger.

LĂ„S Ă„VEN: De hĂ¥ller mĂ¥ttet – e-handlaren ska krossa 100 miljoner pĂ¥ tre Ă¥r

Ehandel besökte i höstas Blugiallos showroom pĂ¥ Artillerigatan pĂ¥ Ă–stermalm. Nu har e-handlaren öppnat en till fysisk butik, som ligger pĂ¥ Ă–stermalm, närmare bestämt pĂ¥ Birger Jarlsgatan.

Butiken kallar man för TvĂ¥ trappor och ligger ovanför den legendariska krogen Riche, ett stenkast frĂ¥n Stureplan.

Det har alltid varit en dröm för oss att skapa ett Blugiallo-hem, snarare än en klassisk butik eller ett showroom. Med TvĂ¥ trappor har vi skapat en plats där design, inredning och arkitektur är en direkt spegling av vilka vi är och vad som inspirerar oss. VĂ¥rt nya hem är en plats där alla härliga personligheter vi möter, oavsett om de är befintliga eller nya kunder, ska kunna känna sig som hemma, kommenterar Alexander Moström, grundare av Blugiallo.

Den totala butiksytan är 115 kvadratmeter stor och därifrĂ¥n säljer man även damkläder. Men Blugiallo är fortsatt främst en herrekipering pĂ¥ nätet och tydligaste svenska konkurrenten är Care of Carl, som ocksĂ¥ är grundat i BorĂ¥s.

Omsättningen lĂ¥g 2022 pĂ¥ 18,4 miljoner kronor, medan resultatet efter finansnetto landade pĂ¥ rött: -1,7 miljoner.

Nu Ă¥terstĂ¥r det att se vad 2023-bokslutet tickar in pĂ¥, när det är sammanställt.

David Gustavsson
david@ehandel.se