Vad gör vi när Amazon kommer? Den frågan har under de senaste månaderna seglat upp på agendan hos de svenska e-handlarna. Men det som kan uppfattas som ett hot för också med sig möjligheter, inte minst för företag som har satsat på att bygga sina egna varumärken.
LÄS ÄVEN: Handelsexperten om Amazons intåg i Sverige
Att få igång sin försäljning hos Amazon, kan vara lättare sagt än gjort - men det finns de nordiska företag som redan har kommit en bit på vägen. Ett av dem är finska Acon, som nu har sålt på Amazon i USA i tre års tid.
- Acon är det företag som från början fick Finland att hoppa. Vi tog trampoliner till Finland för tjugo år sedan och - under de senaste åren har vi försökt röra oss utomlands. Vi började med Sverige och USA, och förra året öppnade vi även en europeisk e-handel. Vi har även lanserat i Ryssland, berättar Marko Manninen, Vice President på Acon, för Ehandel.se.
I dag består Acons försäljning till 90 procent av e-handel. Företaget omsatte under 2017 omkring tio miljoner euro, det vill säga hundra miljoner svenska kronor. Av de 10 miljonerna euro kommer 1,1 miljoner in via Amazonförsäljningen i USA. Det innebär alltså att Acon säljer på Amazon i USA för över 10 miljoner svenska kronor.
LÄS ÄVEN: Så många av Amazons säljare slår en miljon dollar om året
Marknadsförde via Amazon
Acon är dessutom lönsamt, och gjorde förra året ett resultat på 1,15 miljoner euro. Marko Manninen berättar att strategin egentligen har varit att använda Amazon i marknadsföringssyfte, och att på så sätt driva trafik till den egna sajten. Bolaget valde inledningsvis bort andra populära marknadsföringsfunktioner, som till exempel Google Adwords, och satsade fullt ut på Amazon.
- Vi gjorde så för att det var billigare att börja så. Vi behövde bli lönsamma ganska så snabbt eftersom vi var ett litet företag. Så på samma gång som vi marknadsförde oss så drev vi även försäljning. Så det var win-win på det sättet, säger han, och utvecklar:
- I USA används Amazon som en sökmotor, så om du inte finns på Amazon så existerar du i princip inte. Så det var ett ganska lätt beslut för oss.
Så det är nödvändigt att finnas på Amazon om man vill sälja till de amerikanska kunderna?
- Ja, jag tror det. Och jag kan inte se någon anledning till att man skulle vilja missa alla kunder som Amazon kan föra med sig.
"En ständig kamp"
Ambitionen är fortfarande att Amazon ska driva trafik till Acons egen sajt. Enligt Marko Manninen är målet att hitta en viss balans mellan hur stor del av försäljningen som går via den egna sajten, och hur stor del som går via andra kanaler, som Amazon.
Hur ligger ni till nu?
- Just nu haltar det lite på Amazon men det kommer vi att ta igen i slutet av året. Det är en ständig kamp mellan att pusha Amazonförsäljningen och samtidigt pusha den egna sajten.
Ja, hur gör ni för att inte få kanalerna att konkurrera med varandra?
- Det finns lite olika tips och tricks som man lär sig genom trial and error, skulle jag säga. Jag rekommenderar att man bara börjar och sen tar det därifrån. Hela spelet med Amazon ser lite annorlunda ut beroende på vilken bransch man befinner sig i. Så man måste hitta sin egen väg som funkar ihop med den egna verksamheten.
För att återgå till inledningen av den här artikeln så finns det en hel del företag som ser Amazon som ett hot. Och även om man bestämmer sig för att se möjligheter snarare än utmaningar med den stora e-handelsjätten från väst, så finns det problem att ta hänsyn till.
Ser fördelar för varumärken
I förra veckan kunde vi berätta om det svenska företaget Löwengrip, som efter en del tekniska komplikationer hade lyckats få in sina produkter i Amazons sortiment i bland annat Tyskland och England.
LÄS ÄVEN: Löwengrips vd berättar allt om starten på Amazon
Marko Manninen ser å sin sida fler fördelar än nackdelar med att ge sig in i spelet med Amazon, särskilt om ens företag bygger på ett visst varumärke.
- Men om du är en detaljhandlare och konkurrerar med pris hade jag nog varit lite orolig.
Har du inget bra Amazonråd till de företagen?
- Nej. Det kommer att bli tufft. Det kommer att handla om pris och kundservice, det är egentligen det enda du kan göra om du säljer andras varumärken.
- Eller så kan du förstås skippa Amazon och bygga din egen superorganisation med bra service och allt annat som hör till.
Produkter på upp till 200 kilo
Bland de tredjepartssäljare som håller till hos Amazon har det blivit populärt att använda TPL-lösningen Fulfillment by Amazon, som helt enkelt går ut på att Amazon hanterar e-handelsföretagets logistik.
Acon har dock valt att ha ett eget lager istället. Det ligger i norra USA och hanterar företagets leveranser till den amerikanska marknaden, samt till Kanada.
- För oss var det ganska enkelt på grund av hur våra produkter ser ut. De väger från 100 kilo och upp till över 200 kilo, så vi fick klura ut logistiken på egen hand. Det går att göra vi Fulfillment by Amazon men för oss hade det blivit för dyrt och under de första åren var vi inte säkra på hur affären skulle ta fart, säger Manninen, och fortsätter:
- Ju längre tid du har produkterna på Amazons hyllor, desto dyrare är det. Och den andra delen - som är ännu mer viktig - var att du kan vara så nära kunden som möjligt om du tar hand om din egen logistik.
Lägre kostnad om man är tidigt ute
Den som vill ge sig ut på Amazon får vara beredd att avvara både tid och resurser, menar Marko Manninen, som jämför med hur det är när man jobbar med Google eller kompletterar sin e-handel med fysiska butiker. Allt kräver sina insatser.
- Det som är svårt är alltid att optimera på längre sikt. Gör vi för mycket eller för lite? Sådana saker. Men det skiljer sig egentligen inte så mycket från vardagen i att marknadsföra sin e-handel, oavsett hur man jobbar.
Men även om Amazon kan innebära vissa utmaningar, så tycker Marko Manninen att det är klokt att ge kanalen ett försök. Och rådet är att inte vänta - då missar man nämligen en klar fördel.
- Alltid när man är först med att göra någonting, som att använda nya kanaler eller verktyg, brukar det vara mindre dyrt än när alla de andra spelarna kommer in i bilden.