ANNONS

E-handlaren som firade Black Friday med ett stort hål

E-handlaren som firade Black Friday med ett stort hål

Cards Against Humanity är tillbaka i år med ett nytt grepp.

ANNONS

Den amerikanska e-handlaren och kortspelstillverkaren Cards Against Humanity brukar bjuda på nya spännande tilltag kring den stora rea-dagen. Kort och gott så gillar företaget inte Black Friday eller rea för den delen vilket resulterat i en del annorlunda kampanjer.

Under 2013 så gjorde man något som de facto numera blivit lite av en protest. Man höjde helt enkelt priserna istället för att sänka dem. 2014 beslutade man att sälja lådor med bajs i för 6 dollar stycket där vinsten gick till välgörande ändamål.

Förra året sket man i bajset och levererade absolut ingenting för 5 dollar "stycket". Vinsten, vilken bör ha varit mycket hög, gick dock inte till välgörenhet utan de anställda på Cards Against Humanity köpte helt enkelt saker till sig själva för pengarna.

E-handlaren är alltså ganska oförutsägbar gällande vad som faktiskt pågår under Black Friday. I det stora hela verkar det främst handla om att visa på det meningslösa i konceptet. Detta är något som man i alla fall i år tagit till en ny nivå, meningslösheten.

100 000 dollar slängda i hålet

För att fira årets Black Friday erbjöd företaget inget mindre än ett stort hål i marken. Cards Against Humanity grävde i år ett Holiday Hole i USA. De hyrde en grävmaskin och livesände från hål-gävningen. Följare och kunder till Cards Against Humanity kunde donera pengar till operationen som därmed förlängdes i tid i takt med att mer pengar skänktes till ändamålet.

Över 100 000 dollar spenderades på hålet som blev allt djupare. Den som skänkte mest var en Robert ifrån Sunnyvale som spenderade 1 750 dollar på hålet. Företaget har även svarat på några frågor som kan uppenbara sig när man tittar på grävningsoperationen.

"Var är hålet?
I Amerika. Och i våra hjärtan.

Finns det någon form av djupare mening eller ändamål i hålet?
Nej.

Vad får jag för att bidra pengar till hålet?
Ett djupare hål. Vad skulle du annars köpa, en iPod?"

På frågeställningen om varför de inte donerar pengarna till välgörenhet istället så svarar de helt enkelt:

- Varför ger inte DU alla dessa pengar till välgörenhet? Det är dina pengar.

Vill ni titta in på hur det gick för "högtidshålet" kan ni göra det här. Cards Against Humanity bjöd på en del fina grafer som hur lång grävtid som finansierats och hur mycket pengar som "slängts i hålet".

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap